Výcvik lietania na závesných klzákoch
|
Výcvik sa vykonáva oficiálne pod hlavičkou
Leteckej amatérskej asociácie (LAA)
a podľa schválených smerníc LZ-1 a
ZL-3.
Koná sa hlavne na jar a jeseň na terénoch v blízkom okolí
Košíc, ako sú Budimír,Kavečany, ale aj Kamenický hrad a iné.
Samotný výcvik sa väčšinou skladá z dvoch častí: 3-dňového
zoznámenia sa so závesným lietaním a 10 až 15-dňového "ostrého" kurzu
pre vážnych (zostávajúcich) záujemcov.
Dni lietania sú väčšinou rozdelené po víkendoch.Dĺžka výcviku je limitovaná
najmä počasím,záujmom žiakov a samozrejme intenzitou výcviku.Výcvik umožňuje
absolvovanie aspoň 100 štartov a zakončuje sa pilotnou skúškou.
Obsahom výcviku je okrem praktického lietania aj
školenie z oblastí aerodynamiky, meteorológie, leteckých predpisov a
poskytovania prvej pomoci.
Lietanie ťa fascinuje, páči sa ti, chcel by si lietať?
Tak urob prvý krok a kontaktuj niektorého z našich inštruktorov telefonicky,
alebo mailom, alebo príď osobne. Stretávame sa každý štvrtok okolo 18:00 v Gazdovskej pivnici -
nefajčiarska časť. Našu skupinku podivných "individuí" určite neprehliadneš.
Inštruktor ťa oboznámi čo a ako beží, kde sa schádzame, kde sa pôjde lietať a podobne.
Potom je na ťahu počasie. Keď sa umúdri a bude vhodný vietor, okamžite sa vyráža.
Na svahu ťa inštruktor oboznámi s výcvikovým krídlom, postrojom
(pomenuje časti a ich funkcie), ďalej technikou štartu a pristátia.
V našom klube sa výcvik uskutočnuje na krídle ZK-1 (odborná nadávka - "Vrana").
Toto sa opakuje aj ďalšie dni. Postupne sa naučíš sám krídlo rozložiť, pripraviť sa na štart,
vyštartovať, pristáť. Pri intenzívnom chodení na výcvik sa to dá zvládnuť približne po 30-tich
štartoch (za deň sa dá urobiť 10-20 štartov).
Ak sa ti darí, lietanie ti ide, inštruktor vidí, že dobre reaguješ a ovládaš krídlo počas celého letu,
je čas užiť si trochu výšky. Ďalšie štarty budú z väčších kopcov ako Háj, Kamenický hrad, Kohút.
Letíš s vysielačkou a počas celého letu si riadený inštruktorom. Naučíš sa zátačky, svahovať a pristávať.
Ak túto časť prežiješ (doteraz prežili všetci
), prejdeš na lepšie a výkonnejšie krídlo
Atlas. Na tomto krídle lietaš všetky kopce, kde si schopný doletieť na pristávačku,
lietaš v postroji so záložným padákom, alebo vo vaku - "ryba".
Po úspešnom absolvovaní tohto levelu postúpiš zase na lepšie krídlo. Krídlo so zakapotovaným, plávajúcim priečnikom (ešte stále s "anténou").
Naučíš sa lietať termiku, prelety. Výkon krídla ti umožňuje lietať všetky terény, kde sa lieta.
V tejto fáze je dobré zainvestovať do variometra a následne GPS prístroja.
V tomto štádiu je predpoklad, že by si mal mať vlastné krídlo, postroj, príslušenstvo,
vybavené všetky úradne náležitosti ako je pilotný preukaz, technický preukaz, členské LAA a podobne.
Lietaš rekreačne, v SR aj súťažne, užívaš výšin a krásny pocit z lietania.
Ak ti toto nestačí, možeš prejsť na výkonne bezanténové krídlo a zlepšovať svoju výkonnosť, predlžovať prelety a podobne.
Ale určite máš aj klasickú otázku našej doby: "Koľko a čo za to?".
Finančné hľadisko:
Cena letového dňa sa odvíja od viacerých faktrov a to sú:
-koľko ludí ide lietať,
-ako ďaleko sa ide lietať,
-či máš vlastné krídlo alebo prenajaté klubové,
-a iné.
Cena za výcvik sa neustále vyvíja a može sa každý rok menit. Každopádne je snahou našich inštruktorov udržať závesné lietanie medzi najlacnejšími leteckými
športami.
Investície do krídla, približne od 300€ smerom hore, podľa chuti a osobných požiadaviek.
prilba: nová okolo 100€, používaná okolo 50€,
postroj, prístroje a ďalšie veci sa dajú zakúpiť na internete
alebo kolujú medzi rogalistami za celkom rozumné ceny.
Začínajúci pilot si nemusí hneď všetko kupovať. Krídlo, postroj, prilbu mu počas výcviku zapožičia klub.
Predpokladá sa postupné investovanie do vlastnej výbavy podľa chuti a natrvalo.
Ľudský faktor:
Úplne začiatky stoja trochu viac námahy, keďže svaly nie su zvyknuté na takéto namáhanie.
Telo si zvykne dosť rýchlo a kto nie je ochotný niečo vydržať, tak to vzdá.
Ďalší problém je: "Nemôžem lebo toto a tamto.", nie je to veľký problém, ale pri veľkých prestávkach
hlavne v úplných začiatkoch treba začínať stále znova a znova. Človek si potom povie, že to nemá zmysel a nechá lietanie.
A približná dĺžka výcviku? Od niekoľko mesiacov cez jeden rok a viac.
Najviac to ovplyvňuje počasie a potom sám žiak.Vlastne, je aj ťažko hovoriť o dĺžke výcviku, lebo
mladý pilot sa stáva súčasťou partie, postupne sa stáva plnohodnotným pilotom (nikdy nezačne lietať úplne sám po skončení výcviku).
A aj tak sa učíme celý život, takže nie je problém.
Po zdravotnej stránke sú nároky obdobné, ako pri získavaní
vodičského preukazu.
meno
|
kvalifikácia LAA
|
E-mail
|
telefón
|
Ing. Ladislav Géci
|
pilot-inštruktor, inšpektor
|
lami@atlas.sk
|
0905/501206
|
Ing. Juraj Sladký
|
pilot-inštruktor
|
sladky@ke.telecom.sk
|
0905/826467 0903/638293
|
Ing. Peter Gašparovič
|
pilot-inštruktor, technik
|
pgproxy1@orangemail.sk
|
0905/825951
|
Ing. Marián Dragošek
|
pilot-inštruktor
|
marian.dragosek@gmail.com
|
0911/094806 0907/094805
|