: Hlavná stránka : Článký a Informácie : Tumbling : meniny:

Návštev celkom: 34457
Návštev dnes: 4

Posledná aktualizácia:
10.07.2009

Vyhotovil:
Marián Dragošek
-=[sidewinder]=-


poďakovanie:
web priestor: NETON
grafika: proximus
Deltaklub Košice: Tumbling

Čo je tumbling?


Definícia:
- Tumbl sa najčastejšie vyskytuje pri lete malou rýchlosťou, keď sa závesný klzák okamžite prevrhne naopak.
- Tuck je keď sa klzák sklopí dole, naberie rýchlosť a potom sa prevráti naopak.
(Angelo Crapanzano, OZ report č. 21, roč. 6)
- Tumbl je opakovaná rýchla rotácia v smere na nos, trvajúca po vybratie, let na chrbte, otvorenie padáku alebo rozlomenie klzáku
- Tuck je rýchla rotácia v smere na nos, ako pri obrátenom premete.
(Flight Design (výrobca Exxtacy, GhostBuster), OZ report č. 182, roč. 4)
  


Očité svedectvá


Angelo Crapanzano:
Je to celkom desivá situácia pretože všetko sa udeje tak rýchlo. Meral som to na videu a celý tumbl trval okolo dvoch desatín sekundy! Keď som urobil päť tumblov hneď pred štartom v roku 1982, prvý bol taký rýchly že som si neuvedomil čo sa stalo a pomyslel som si: "Aká zvláštna turbulencia!". Potreboval som sekundu naviac aby som pochopil, že som tumbloval!
(OZ report č. 21, roč. 6)

George Longshore:
Je to iba jedna minúta, čo letím v pohode a o ďalšiu zúrivú sekundu neskôr som už krídlom naopak, stojac na kýle, s hrazdou vrazenou medzi chráničom brady na mojej integrále a bradou. Klzák sa nezlomil, ale odvtedy som už lietal iba s 2 záložnými padákmi (obidva veľké) a pravdepodobne príliš rýchlo na to aby som dané podmienky vedel využiť. Letel som tesne nad pádovou rýchlosťou v stupáku keď ma prevrátilo.
(OZ report č. 21, roč. 6)

Ron Richardson (bezstožiarový Avian Cheetah), august 2001:
Letel som priamo rovným letom, keď som pocítil ako keby ma niečo poriadne koplo zozadu. Klzák prešiel do zvislého klesania, a potom bola hrazda zrazu vytrhnutá z mojich rúk. Vrazil som do kýlu a ten sa zlomil. Rýchlo som dostal von záložný padák.

Poznámka Davida Strauba: Hovoril som dnes s Ronom Richardsonom, ktorý letel na svojom bezstožiarovom krídle Avian Cheetah v čase nehody. Potvrdil, že nabral poriadnu rýchlosť, keď klesal s negatívnym uhlom nábehu, a že letel na hranici preklopenia naopak tak dlho, že to vyzeralo akoby sa klzák rozhodoval, ktorým smerom ísť. Začiatkom leta, na európskom šampionáte, sa dostal do tucku keď vletel do rotoru a bol práve pod Gerolfom Heinrichsom. Gerolf mal pekný pohľad na jeho spodný poťah. Našťastie, klzák sa rozhodol vyjsť správnou stranou z tejto situácie.
   Druhý raz sa to už nestalo, a keď sa preklápal naopak, hrazda bola z jeho rúk vytrhnutá takou silou, že mu roztrhlo šľachu, ktorou sa pripája biceps ku kosti. Potom začal tumblovať. Bol vo výške 2000 m, a dokonca s roztrhnutým svalom (vtedy to ešte nevedel) veľmi rýchlo vytiahol padák a mohol sledovať ako sa uchytil (otvoril).
   Padák mal pripojený k ramenám a nie ku karabíne a jedno z krídel sa ho pokúšalo zabiť. Dokázal ešte pozbierať celý klzák, ktorý bol celý polámaný a sadol si naň. Zavolal svoju ženu rádiom a povedal jej že zišiel dole pomalým letom.
(OZ report č. 22, roč. 6)

David Straub (ATOS):
Nos klzáka klesol priamo dole skutočne, skutočne rýchlo a klzák začal letieť skutočne, skutočne rýchlo. Tento zážitok bol tak úplne iný, než čokoľvek som kedy zažil počas letu, že je ťažké uveriť že to bolo niečo iné než extrémne zriedkavá situácia spôsobená určitým druhom podmienok vo vzduchu, ktoré sú tiež extrémne zriedkavé.
(OZ report č. 22, roč. 6)

Joe Bostik:
Tucky a tumbly sú časťou závesného lietania a zostane to tak, pokiaľ s tým piloti a výrobcovia niečo neurobia. (Poznámka editora: Joeov posledný čin v závesnom lietaní bolo uvedenie prototypu Wills Wing TALON-u do pádu, aby sa dostal do tumblu, alebo tucku a zlomil sa. Viď obr.)
(OZ report č. 27, roč. 6)
Joe Bostik zalietava TALON

Eric Beckman:
Niekde vo vzdušnom priestore vždy existuje malý nebezpečný kus vzduchu, ktorý môže prevrátiť klzák. To je realita života pre tých z nás, ktorí sa rozhodli lietať na lietadlách s malým plošným zaťažením krídla v termickom (turbulentnom) vzduchu. To na čom záleží je, že po vystavení turbulencii sa klzák rýchlo vráti do stabilného letu a to bez poškodenia konštrukcie alebo pilota.
(OZ report č. 27, roč. 6)

Manfred Ruhmer (LAMINAR):
NIKDY som netumbloval ani netuckoval na LAMINARi. Okrem jedného prípadu, počas akrobacie v roku 1997 v Laveno:
Ten deň som lietal dosť veľa akrobatických manévrov a incident sa odohral počas posledného wingoveru pred pristátím. Urobil som chybu v koncentrácii - nepritiahol som hrazdu aby som nabral dostatočnú rýchlosť a zle som zahájil wingover. Takže to začalo ako premet, ale na vrchu sa to zastavilo a spadol som do plachty. Klzák sa začal zosúvať späť a dostal sa do tumblu. Po niekoľkých tumbloch sa zlomil. Našťastie som sa nezranil, pretože som otvoril záložný padák a spadol som do stromov.
(OZ report č. 34, roč. 6)
  


Technický komentár


John Vernon:
Martin Jursa, predchádzajúci vedúci Technického oddelenia DHV v Nemecku vraví že scenár: "hrazda vytrhnutá z mojich rúk" je následkom toho, že klzák sa stal aerodynamicky nestabilný, keď klopivý moment začal byť príliš veľký na to, aby pilot udržal hrazdu v svojich rukách. Pilotovo svedectvo ukazuje, že sa to stalo veľmi rýchlo, v desatinách sekundy, keď sa klzák začal preklápať a týka sa to dokonca aj najťažších pilotov (na ilustrácii dole predstavuje každý snímok časový interval 0.2 sekundy)

Bezpečná poloha ťažiska

Martin viedol výskumný projekt na tému "tumbling". Rôzne klzáky (so simulovanými pilotmi) boli zhodené z mosta, s nulovou počiatočnou rýchlosťou a rôznymi počiatočnými polohami zdvihnutia nosa. Niektoré z krídel boli so stožiarom, niektoré boli bez, a niektoré mali pripojenú chvostový stabilizátor. Z výsledkov zhadzovacích testov a vyčerpávajúcich matematických výpočtov trajektórie klzákov s a bez chvostovej plochy Martin vyvodil záver, že:
1. Nízka poloha ťažiska systému klzák+pilot je dôvod prečo sú klzáky schopné tumblovať.
2. Správne pritiahnutie hrazdy je najlepší spôsob zabránenia tuckovania a tumblovania (tzv. bezpečná poloha).
3. Pridanie chvostovej plochy je veľmi efektívny spôsob eliminácie tumblu. Jeho hlavným efektom je zvýšenie tlmenia klopivého pohybu, čo redukuje rýchlosť rotácie a dáva klzáku čas na získanie rýchlosti a obnovenie stabilizujúceho klopivého momentu. Je to omnoho lepšie než iba zvýšenie pozdĺžnej stability.

Zhadzovacie skúšky DHV

Tlmenie klopivého pohybu vyjadruje ako prudko sa bude rýchlosť rotácie zväčšovať, keď bude klzák nútený určitou silou do tuckovania. Hodnota tlmenia závisí hlavne na šípovitosti krídla. Martinove výpočty ukázali, že toto tlmenie sa takmer zdvojnásobí, keď sa nainštaluje chvostová plocha.
(OZ report č. 23, roč. 6)

Inzercia
M E T A R

Fotoarchív 2010



Podmienky lietania
H Á J

(34877 príspevkov)