Straník - 10. 05. 2009
Straník - 10. 05. 2009
Po peknom piatku strávenom s chlapcami a rodinou na Kapušianskom hrade rozhodol som sa stráviť s rodinou sobotu a nedeĽu 09. a 10. 05. v Rajeckých Tepliciach a okolí (Straník) s rogallom na streche auta.
Po márnom prehováraní Mareka cestovať s nami a polietať na Straníku vyrážame z Popradu smerom na Žilinu až fakticky tesne pred obedom. Marek bol z 2-hodinového letu z piatka dosť unavený, tak som jeho nechuť cestovať hneď ďalší deň napokon pochopil. Cestou do Žiliny sa počasie navidomoči menilo k lepšiemu a cestou cez Liptov bola obloha na západ čím ďalej jasnejšia s naskakujúcimi kumulmi.
V sobotu sme strávili oddychovo v R. Tepliciach, ale na nedeĽu som mal v pláne Straník. PodĽa predpovede malo byť celkom pekne a nad celým územím Slovenska mal fúkať južný vietor. Tešil som sa, že z toho niečo bude.
Okolo 10,30 hod. ma manželka vyložila na pristávačke pod Straníkom. Mal som šťastie, lebo tam stála skriňová Avia miestnych padačkárov pripravená vyraziť na vrchol. Po rýchlej dohode s nimi a zaplatení 4 EUR za vývoz nakladám Atlasa na ich vozidlo a ešte stíham na lúke zapichnúť svoj vzorový veterný rukáv (oni tam taký ešte nikdy nemali!), nasadám k žiakom PG a frčíme na Straník.
Na štarte už bolo niekoĽko padákov PG školy i pilotov. Sporadicky niektorí z nich štartoval do mierneho J a JZ vetra spolu so záujemcami o tandemový zlet. Napodiv - so ZK som tam bol úplne sám, aj keď bolo nádherné počasie a kopec dýchal peknými termickými závanmi. Zdá sa, že rogallisti v Žiline načisto vykapali!!!
Krídlo som poskladal ešte pred obedom a čakal, kedy to fúkne trochu viac. Keby som vedel, že poobede už vývoz nebude k dispozícii, určite by som počkal na lepšie podmienky. Po skúsenosti zo 6. sept. 2008 som si povedal, že prvý let môže byť aj kratší, však si skočím druhýkrát.
Pred 12,00 som sa nachystal na štart a pri najbližšom lepšom "dýchnutí" som odštartoval. Po pár otočkách pred svahom som pomaly strácal výšku, tak som to radšej nasmeroval priamo k pristávačke. Cestou som pocítil zopár pekných termických kopancov, ale na vyškriabanie sa späť to už nebolo. Pristál som po 10 minútach letu nahnevaný, že som to na štarte správne neodhadol.
Medzitým nad Straníkom poletovali padáky a naberali výšku pod pekne sa formujúcimi kumulmi. Rýchlo som zbalil krídlo a volal chlapcom od PG, kedy sa bude dať vyviesť nahor. Lenže ďalší vývoz sa nekonal - partia odišla kdesi do Martina. Paráda...! Volám manželke, ktorá v tom čase spokojne trávila čas v nákupných centrách v Žiline, aby ma hodila do Zástrania. Keďže som mal mať vývozy zabezpečené, rebrík na prevoz krídla zostal v R. Tepliciach. Zhodnotil som to na minimálne 1-hod. čakanie, kým manželka dorazí a opäť sa dostanem na kopec. S rybou pod hlavou sa na pristávačke oddychovalo celkom dobre, ale čas bežal.
Asi o 14,30 som skladal krídlo z auta na okraji lesa pod západným úpätím Straníka. Za 10 min. (!) som skratkou cez les s krídlom a ležačkou prehodenou cez ramená vyšĽapal na Straník. Cestou hore som stretával mladé rozpálené páriky vracajúce sa zo zákutí Straníka. Aj ja som bol rozpálený - nie však láskou, ale kilami, ktoré som ako sprostý niesol na kopec.
Lenže medzitým z dažďových mrakov kdesi nad Kysucami začal duť vietor zo severozápadu a až do 18,00 sa neotočil na žiadaný J či JZ. Tak som to po šiestej zbalil, zavolal opäť manželke o odvoz a bolo po nedeli.
Nuž čo, aj také bývajú letové dni. Padačkári to museli vzdať tiež - slaba útecha pre mňa. Tak ako mi hlásil Marián z Tokaja, aj ja som mohol hlásiť pre tlač, že som polietal 2 hodiny. V skutočnosti to bol iba jeden jediný let v trvaní 10 biednych minút. Lepšie krídla by určite v ten deň na Straníku pekne polietali.
To teda bola efektivita! Ešteže mala manželka pre to "vydarené" lietanie zázračné pochopenie.
Na záver otázka. Kde sa podeli žilinskí rogallisti? Nebodaj všetci presedlali na PG!?!
Po márnom prehováraní Mareka cestovať s nami a polietať na Straníku vyrážame z Popradu smerom na Žilinu až fakticky tesne pred obedom. Marek bol z 2-hodinového letu z piatka dosť unavený, tak som jeho nechuť cestovať hneď ďalší deň napokon pochopil. Cestou do Žiliny sa počasie navidomoči menilo k lepšiemu a cestou cez Liptov bola obloha na západ čím ďalej jasnejšia s naskakujúcimi kumulmi.
V sobotu sme strávili oddychovo v R. Tepliciach, ale na nedeĽu som mal v pláne Straník. PodĽa predpovede malo byť celkom pekne a nad celým územím Slovenska mal fúkať južný vietor. Tešil som sa, že z toho niečo bude.
Okolo 10,30 hod. ma manželka vyložila na pristávačke pod Straníkom. Mal som šťastie, lebo tam stála skriňová Avia miestnych padačkárov pripravená vyraziť na vrchol. Po rýchlej dohode s nimi a zaplatení 4 EUR za vývoz nakladám Atlasa na ich vozidlo a ešte stíham na lúke zapichnúť svoj vzorový veterný rukáv (oni tam taký ešte nikdy nemali!), nasadám k žiakom PG a frčíme na Straník.
Na štarte už bolo niekoĽko padákov PG školy i pilotov. Sporadicky niektorí z nich štartoval do mierneho J a JZ vetra spolu so záujemcami o tandemový zlet. Napodiv - so ZK som tam bol úplne sám, aj keď bolo nádherné počasie a kopec dýchal peknými termickými závanmi. Zdá sa, že rogallisti v Žiline načisto vykapali!!!
Krídlo som poskladal ešte pred obedom a čakal, kedy to fúkne trochu viac. Keby som vedel, že poobede už vývoz nebude k dispozícii, určite by som počkal na lepšie podmienky. Po skúsenosti zo 6. sept. 2008 som si povedal, že prvý let môže byť aj kratší, však si skočím druhýkrát.
Pred 12,00 som sa nachystal na štart a pri najbližšom lepšom "dýchnutí" som odštartoval. Po pár otočkách pred svahom som pomaly strácal výšku, tak som to radšej nasmeroval priamo k pristávačke. Cestou som pocítil zopár pekných termických kopancov, ale na vyškriabanie sa späť to už nebolo. Pristál som po 10 minútach letu nahnevaný, že som to na štarte správne neodhadol.
Medzitým nad Straníkom poletovali padáky a naberali výšku pod pekne sa formujúcimi kumulmi. Rýchlo som zbalil krídlo a volal chlapcom od PG, kedy sa bude dať vyviesť nahor. Lenže ďalší vývoz sa nekonal - partia odišla kdesi do Martina. Paráda...! Volám manželke, ktorá v tom čase spokojne trávila čas v nákupných centrách v Žiline, aby ma hodila do Zástrania. Keďže som mal mať vývozy zabezpečené, rebrík na prevoz krídla zostal v R. Tepliciach. Zhodnotil som to na minimálne 1-hod. čakanie, kým manželka dorazí a opäť sa dostanem na kopec. S rybou pod hlavou sa na pristávačke oddychovalo celkom dobre, ale čas bežal.
Asi o 14,30 som skladal krídlo z auta na okraji lesa pod západným úpätím Straníka. Za 10 min. (!) som skratkou cez les s krídlom a ležačkou prehodenou cez ramená vyšĽapal na Straník. Cestou hore som stretával mladé rozpálené páriky vracajúce sa zo zákutí Straníka. Aj ja som bol rozpálený - nie však láskou, ale kilami, ktoré som ako sprostý niesol na kopec.
Lenže medzitým z dažďových mrakov kdesi nad Kysucami začal duť vietor zo severozápadu a až do 18,00 sa neotočil na žiadaný J či JZ. Tak som to po šiestej zbalil, zavolal opäť manželke o odvoz a bolo po nedeli.
Nuž čo, aj také bývajú letové dni. Padačkári to museli vzdať tiež - slaba útecha pre mňa. Tak ako mi hlásil Marián z Tokaja, aj ja som mohol hlásiť pre tlač, že som polietal 2 hodiny. V skutočnosti to bol iba jeden jediný let v trvaní 10 biednych minút. Lepšie krídla by určite v ten deň na Straníku pekne polietali.
To teda bola efektivita! Ešteže mala manželka pre to "vydarené" lietanie zázračné pochopenie.
Na záver otázka. Kde sa podeli žilinskí rogallisti? Nebodaj všetci presedlali na PG!?!
Naposledy upravil/-a Edmond PP v Ut Máj 12, 2009 9:05 am, upravené celkom 1 krát.
Edmond, niektori zilinski rogalisti sa prepili k smrti, niektori len do demencie, ale hlavne, vsetci zostarli. Kedze to bol kedysi veĽky a bohaty klub, hlavnym zaujmom starych clenov bolo nerozsirovat clensku zakladnu, aby sa majetok nemusel delit. Nuz a vysledok sa nevyhnutne dostavil. Niekedy po roku 2000 sme aj prestali lietat preteky na Straniku a myslel som,ze uz je so zavesnym lietanim v ZA koniec. Istu sancu som este videl vo Vlastikovi Hlouskovi, to vsak nie je clovek, ktory by chcel inych ucit lietat, radsej lieta sam no a hlavne, podlahol padakom. Takze teraz to mozu ozivit uz len Mato a Janci Belan.
Ver mi, keby bol taky kopec na vychode, vyzera to inaksie.
Ver mi, keby bol taky kopec na vychode, vyzera to inaksie.
-
- Príspevky: 1332
- Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
- Bydlisko: Košice
- Kontaktovať užívateľa:
no teda ked som tam videl ten zubozeny hangar a plno odpadkov, radsej som pozeral na stavenisko Kia. Mohli to aspon bezodplatne predat PG. Na druhej strane najomne auto a garaz tiez nieje bohvie cojuraj napísal:Kedze to bol kedysi veĽky a bohaty klub, hlavnym zaujmom starych clenov bolo nerozsirovat clensku zakladnu, aby sa majetok nemusel delit. Nuz a vysledok sa nevyhnutne dostavil. Ver mi, keby bol taky kopec na vychode, vyzera to inaksie.
Ak som dobre videl, tak po hangári a neporiadku tam niet ani stopy. Dokonca na okraji plochy, kde stál hangár, sú postavené drevené stapy - asi tam bude oplotenie. Naviac, povedĽa je vykopaná ryha smerujúca k vrcholu - vraj na web kameru! Na štarte je prístrešok so sedením z polguĽatiny. Podobné sedenie (asi 5 ks) je na boku JV štartu. Konečne zmena k lepšiemu. Pri posledných avizovaných brigádach sa tam pod vedením Peťa Vrabca urobilo kus poctivej práce pri čistení štartov.Miso_G napísal:no teda ked som tam videl ten zubozeny hangar a plno odpadkov, radsej som pozeral na stavenisko Kia. Mohli to aspon bezodplatne predat PG. Na druhej strane najomne auto a garaz tiez nieje bohvie cojuraj napísal:Kedze to bol kedysi veĽky a bohaty klub, hlavnym zaujmom starych clenov bolo nerozsirovat clensku zakladnu, aby sa majetok nemusel delit. Nuz a vysledok sa nevyhnutne dostavil. Ver mi, keby bol taky kopec na vychode, vyzera to inaksie.
Miso,
zial, nas jediny teren trosilinku porovnatelny so Stranikom (vzdialenost od KE, dospup na vrchol) bol Haj, a to iste uznas aj Ty, nie je vobec porovnatelne. Najomne auto do roku 2003 velmi dobre splnalo svoju funkciu. A ked nas ochranari sekli, nemame svoj kopec, vsetky ostatne su daleko, na obmedzeny pocet smerov vetra a dostupne len terennym autom. No investuj do takeho kopca.
Asi jedinou vhodnou alterantivou by mohol byt Tokaj, pokial by sa tam dal vybudovat jv. a sv. start. Najma pri sv. situacii by sa otvarali daleke prelety na juh Madarska. Asi bude treba hodit rec s tamojsimi fliegrami
zial, nas jediny teren trosilinku porovnatelny so Stranikom (vzdialenost od KE, dospup na vrchol) bol Haj, a to iste uznas aj Ty, nie je vobec porovnatelne. Najomne auto do roku 2003 velmi dobre splnalo svoju funkciu. A ked nas ochranari sekli, nemame svoj kopec, vsetky ostatne su daleko, na obmedzeny pocet smerov vetra a dostupne len terennym autom. No investuj do takeho kopca.
Asi jedinou vhodnou alterantivou by mohol byt Tokaj, pokial by sa tam dal vybudovat jv. a sv. start. Najma pri sv. situacii by sa otvarali daleke prelety na juh Madarska. Asi bude treba hodit rec s tamojsimi fliegrami
-
- Príspevky: 1332
- Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
- Bydlisko: Košice
- Kontaktovať užívateľa:
Juraj, som skepik. Madari tokaj nepotrebuju, chodia tam iba sporadicky, radsej sa vlekaju rovno do termiky, nie velmi rad tam chodim kvoli tomu ze je to v zahranici, poistenie, ziarenie vysielaca. V alpach su zase historicke startovacky s vybudovanymi sluzbami. Navyse chodime lietat ked fuka - lebo inac nevieme a ked fuka a do toho termika, sam vies aka je to zabava. V SK niet ani toho kto by nas vytiahol(navyse ked sme sa na jesen s norom zaujimaly o vleky, trebalo vediet letiet 90km/hod , a ja som taku rychlost nikdy nemal ani po vetre), ani pristupne startoviska. Ked pridu nejake komlikacie , pridu aj chytri ludia a daco vymyslia - padakovy klzak, PG skoly, PG sluzby. Stojim pred otazkou ci si kupit vykonne kridlo, alebo padak, alebo si najst ine zabavisko.
Kup si padak, Alpy su daleko na vsedny den a co je najhorsie, malokedy je tam pekne pocasie niekolko dni za sebou. Nedaj sa oklamat tym, co je v Xconteste, sam som zazil ME v roku 2000 v Innsbrucku, ked vacsinu dni preprsalo, o ME 2008 v Greifenburgu ani nehovoriac, mali platne len 3 kola. Jedine schodne riesenie, pokial chces lietat na rogale a byt od nas nezavisly, je schopne terenne auto alebo sa pridat k Madarom a chodit do Niyreghazy lietat aerovleky. Neviem, kto Ti nakukal, ze potrebujes kridlo, ktore leti 90 km/h. Edov prvy aerovlek bol s Atlasom a v pohode vydrzal do 500 m. Ja sam so sa naucil aerovleky na Quasare. Skor to zavisi od vlecneho stroja, pokial ma slaby motor, musis byt rychly, ak vie stupat na vrtuli, netreba sa bat. Uz si len spocitat, co je lacnejsie, ci terenak alebo jazdenie do Niyreghazy.
Inak, odkial vies, ze Madari by nemali zaujem upravit Tokaj? Pytal si sa? Skor si myslim, ze tam bude nejaky problem. Nezabudaj predsa na padackarov, tych tam chodi dost a urcite by im dobre padli startoviska aj na ine smery.
Inak Tokaj nepotrebuje vietor. Edovo prve lietanie bolo prave na Tokaji, kde sme calkali, kedy stichnu zavany zozadu a do toho skakali. Chce to ale strmsie startovisko, mozno rampa priamo od cesty.
Inak, odkial vies, ze Madari by nemali zaujem upravit Tokaj? Pytal si sa? Skor si myslim, ze tam bude nejaky problem. Nezabudaj predsa na padackarov, tych tam chodi dost a urcite by im dobre padli startoviska aj na ine smery.
Inak Tokaj nepotrebuje vietor. Edovo prve lietanie bolo prave na Tokaji, kde sme calkali, kedy stichnu zavany zozadu a do toho skakali. Chce to ale strmsie startovisko, mozno rampa priamo od cesty.
Na termiku mame Bukovec, pristup aj osobnym autom (ked ti ho nie je velmi luto, vid. turan);Miso_G napísal:Navyse chodime lietat ked fuka - lebo inac nevieme a ked fuka a do toho termika, sam vies aka je to zabava....
...ani pristupne startoviska. ...
Cierna kopa, pristup Vyparina-cab; Slubica, ... len treba "dzeku"
- Ivan Plucko - NAY
- Príspevky: 988
- Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa: