Keď na Chopku fúka 10-15 m/s, tak na Dubine bude zaručene dobré polietanie. A Dubina dnes naozaj nesklamala - ustálený J vietor 5-6 m/s, tepľúčko, slniečko aj mráčiky. ...a stromy vymaľované ako z rozprávky!
Pôvodne som bol dnes na Dubinu dohodnutý s Jarom M., ale ráno mi volal, že nemôže prísť. Keď som sa zmieril s tým, že tam pôjdem sám, zazvonil mi Rasťo s Košíc. Vraj sa do partie na Háj už nevošiel, či by som ho vzal, ak dnes na Dubinu pôjdem. Na kopec sa dnes určite dalo ísť aj skôr a nalietať aspoň dve hodiny, ale po telefonáte s Rasťom som sa musel nastaviť na jeho príchod. Dohodli sme stretnutie na 12:00 na pristávačke. Cestou hore sme ešte trochu upravovali prístupovú cestu na hrebeni - dve vyjazdené jamy sme odvodnili ryhou a na dno pre lepší prejazd naukladali zopár kameňov.
Rasťa som nechal odštartovať predo mnou. Je vidieť, že Rasťo má lietanie v rukách - pekne odštartoval a hneď po štarte sa bral hore. S TWR som pre ZK bez spojenia dohodol výšku do 100 m nad hrebeň (teraz ma mrzí, že som to nedohodol ináč ), no a ja som ho po mojom štarte "istil" mojou rádiostanicou. Rasťo si polietal viac, ako čakal - bol vo vzduchu 1 hod. 20 min., ja, domáci (!), len cca 40 min. Keď som poletoval nad západným štartom, na 15-20 min. sa vietor zmenil na JV a keďže je svah západnej štartovačky otočený mierne na JZ, spláchlo ma to dole ani neviem ako, a dostať sa naspäť som sa už nedokázal. Kým som ja pozeral, kde pristanem, Rasťo si nad záhradkami točil termiku.
I napriek môjmu zaváhaniu bol som s dneškom celkom spokojný - termika fungovala skoro do 1.500 m.n.m, dravce sa nad kopcom bláznili a robili okolo mňa opičky a podo mnou nádherne vyfarbená príroda.
Teším sa, že si dnes Rasťo pekne polietal. Rasťo sa z vydareného letového dňa určite teší ešte viac.
Batérie v GPS-ku som po Žiline, ja hlupák, neprezieravo zabodol vymeniť, tak mi GPS zdochlo pár minúť po štarte. Napokon, aj tak by tam z dneška určite nebolo viac ako pár bodíkov.
Dubina 09.10.2014
- sidewinder
- Príspevky: 2750
- Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
- Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Dubina 09.10.2014
Nam bolo povedane, ze na budinu uz len s vysielackou. A ono sa tam veselo lieta aj bez spojenia. Ako to vlastne je? Ci vvoleny mozu, a ostatny si maju platit skolenia a vysiealacky? Preco dvojaky meter?
Re: Dubina 09.10.2014
Aj my sme s Lacom v sobotu cestou na Kapusanak dostali informaciu ze sa moze bez vysielacky do 4000ft. Keby bolo o hodinu menej tak ideme na Dubinu.
Ja nerozumiem, preco si Edmond "vybavil" iba vysku len 100m nad kopcom? ved ked sa da tak cim viac, nie A ked to nepojde, tak to nepojde...
Ja nerozumiem, preco si Edmond "vybavil" iba vysku len 100m nad kopcom? ved ked sa da tak cim viac, nie A ked to nepojde, tak to nepojde...
Re: Dubina 09.10.2014
Stále platí, že v riadených priestoroch musí mať lietadlo rádiové spojenie. Prípad, ak jedno lietadlo má spojenie a druhé ide s ním v skupine je bežne v riadených priestoroch akceptované - za predpokladu, že druhé lietadlo má na príslušnej frekvencii aspoň odposluch, alebo sa obe lietadlá dokážu dorozumievať na inej frekvencii (prvé lietadlo odovzdať druhému príkazy a pod.).
Naše lietanie na Dubine (konkrétne aj posledné dva letové dni) v podstate nespĺňa v plnej miere uvedené požiadavky (ZK s rádiom nemá kontakt so ZK bez rádia), táto prevádzka je však obmedzená v konkrétnom priestore výškovo aj horizontálne, riadiaci o nej vie a môže ostatnú prevádzku o tom informovať. Toto riešenie nie je z pohľadu riadenia prevádzky celkom ideálne pre žiadnu stranu, ale kým nie je schválená gliding zóna, dá sa to brať ako lietanie v skupine v pseudogliding zóne. To, akú výšku dostane pilot ZK bez spojenia je na rozhodnutí a zhodnotení riadiaceho na TWR/APP. S týmto hendikepom sa musí pilot bez leteckej RS zmieriť, kým sám neurobí zásadné a jednoduché rozhodnutie.
Lietanie bez spojenia, podobne ako prípadná gliding zóna v CTR/TMA nezabezpečia takú voľnosť a "rozlet" , akú pilotom poskytuje rádiové spojenie pri lietaní v letových podmienkach umožňujúcich lietať bez výškového a horizontálneho obmedzenia vcelom CTR/TMA.
Z uvedeného si piloti ZK/PG musia (môžu) urobiť jednoznačný záver. Ak im lietanie na Dubine stojí za to a nechcú byť obmedzovaní lietaním v obmedzenom priestore, musia pre to niečo urobiť... V opačnom prípade môže byť nemenej zaujímavým riešením lietanie na Lendaku pod TMA 3 a TMA4. Je to aj mimo CTR a spodné hranice týchto TMA-čiek sú dostatočne vysoko, aby sa tam piloti vyšantili aj termike.
Naše lietanie na Dubine (konkrétne aj posledné dva letové dni) v podstate nespĺňa v plnej miere uvedené požiadavky (ZK s rádiom nemá kontakt so ZK bez rádia), táto prevádzka je však obmedzená v konkrétnom priestore výškovo aj horizontálne, riadiaci o nej vie a môže ostatnú prevádzku o tom informovať. Toto riešenie nie je z pohľadu riadenia prevádzky celkom ideálne pre žiadnu stranu, ale kým nie je schválená gliding zóna, dá sa to brať ako lietanie v skupine v pseudogliding zóne. To, akú výšku dostane pilot ZK bez spojenia je na rozhodnutí a zhodnotení riadiaceho na TWR/APP. S týmto hendikepom sa musí pilot bez leteckej RS zmieriť, kým sám neurobí zásadné a jednoduché rozhodnutie.
Lietanie bez spojenia, podobne ako prípadná gliding zóna v CTR/TMA nezabezpečia takú voľnosť a "rozlet" , akú pilotom poskytuje rádiové spojenie pri lietaní v letových podmienkach umožňujúcich lietať bez výškového a horizontálneho obmedzenia vcelom CTR/TMA.
Z uvedeného si piloti ZK/PG musia (môžu) urobiť jednoznačný záver. Ak im lietanie na Dubine stojí za to a nechcú byť obmedzovaní lietaním v obmedzenom priestore, musia pre to niečo urobiť... V opačnom prípade môže byť nemenej zaujímavým riešením lietanie na Lendaku pod TMA 3 a TMA4. Je to aj mimo CTR a spodné hranice týchto TMA-čiek sú dostatočne vysoko, aby sa tam piloti vyšantili aj termike.
Thalhofer GT
Bautek Fizz
Bautek Fizz
Re: Dubina 09.10.2014
Keď som bol na Dubine ja s Rasťom, dohodol som tých 100 m nad hrebeňom skôr z obozretnosti. Myslel som si, že Rasťovi na rozbeh to bude celkom stačiť. Pamätám si jeho reakcie pri lete na Lendaku ešte v máji či v júni. Vtedy ho stúpanie v termike hneď po štarte tak trochu vydesilo. Teraz som nevedel, že Rasťo má po lete nalietané dosť, a že nabral dostatok sebaistoty. Aj keď mal Rasto nejaký čas pauzu, lietať nikdy nezabudol!
Potom som aj ľutoval, že som pre neho nepýtal väčšiu výšku. Vraví sa, že "nemému ani vlastná mať nerozumie". Píšem to aj preto, aby ste v budúcnosti radšej (triezvo ) žiadali viac. Za žiadosť vás nikto neodstrelí!!! Pre prevádzku bez spojenia výšku viac ako 5 tis. stôp (1.500 m.n.n.) hoci aj v "chlieviku" určite nežiadajte. To by bola pre riadiaceho v súvislosti s ostatnou možnou IFR prevádzkou a postupmi na priblíženie tak trochu silná káva!
Potom som aj ľutoval, že som pre neho nepýtal väčšiu výšku. Vraví sa, že "nemému ani vlastná mať nerozumie". Píšem to aj preto, aby ste v budúcnosti radšej (triezvo ) žiadali viac. Za žiadosť vás nikto neodstrelí!!! Pre prevádzku bez spojenia výšku viac ako 5 tis. stôp (1.500 m.n.n.) hoci aj v "chlieviku" určite nežiadajte. To by bola pre riadiaceho v súvislosti s ostatnou možnou IFR prevádzkou a postupmi na priblíženie tak trochu silná káva!
Thalhofer GT
Bautek Fizz
Bautek Fizz