Strana 1 z 1

23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Po Apr 23, 2012 11:13 am
od užívateľa Laco
MSSR východného slovenska organizovanom ZO Zväzarmu DK Poprad.
:lol: :lol:
Na pristávačke nás čakal Krajský náčelník a inšpektor pre ZL (Štefan Gálik).

Celkom vydarený letový deň.
Zloženie: Edo a Marek D., Jaro a Jaro, Noro a Robo M. a ja.
Technickú podporu nám prišiel urobiť Marián, za čo mu ďakujeme. Zvyšok pozemného personálu tvorili zrejme finalistky súťaže miss podtatranskej oblasti a blízkeho vesmíru :wink:
Myslím že všetci polietali do sýtosti, až na Nora, ktorý bol chorý a pristál po necelej hodine. Potom pospal v aute a aj napriek teplotám mi pripadal ako živá zdochlinka.
Jarovi asi zakážeme stretávanie sa s Ferom, začína získavať pochybné návyky. (viď. tracklog)

Keď som konečne vytočil normálny stupák pod základňu a chcel sa vydať na cestu (za Jarom), tak riadiaci ma zastsavil, aby som nestúpal, že o 10 minút bude pristávať ATR-ko (asi prvé za tento týždeň :mrgreen: ). Rozladil ma ako starý klavír, do toho mi ešte došli baterky v GPS-ku, tak už som nešiel nikam...

Inak napriek tomu komunikácia s TWR perfektná...

ja: Poloha Hranovnica, výška 5000ft, žiadam o povolenie stúpať.
TWR: Stúpajte do 7000 (len nepovedal ako...)
.....(o 10 min.)
Ja: Poloha Spišký Štiavnik, výška 4500ft, žiadam o povolenie stúpať.
TWR: Už som Vám raz povedal, stúpajte!

Pikoška z rádia.
Lietadlo: (veľmi tlmene) žiadam...
TWR: Veľmi zle vás počuť. Daj si bližšie mikrofón k ústam, alebo viac krič.
...(1-2minúty)
Lietadlo: už je to lepšie?
TWR: počujem za 5.
Lietadlo: mali sme vonku... teda vytiahnutý kábel.
TWR: Kde vonku? vonku z lietadla?

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Po Apr 23, 2012 11:38 am
od užívateľa marek pp
Jaro zase posunul na Dubine latku vyššie. :)

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Po Apr 23, 2012 11:42 am
od užívateľa raf3
Laco pokračuj ....
Veľmi rád počúvam "vydarenú" komunikáciu medzi TWR a lietadlami .. :)

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Po Apr 23, 2012 11:59 am
od užívateľa jaro
OMH500: .. 7500 ft, poloha severne od Kežmarku, Krasny výhľad na Tatry a mne zamrzli baterky vo foťaku-
TWR PP: Tak pošuchaj v rukách.
OMH500: :shock: :roll: :lol:

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Po Apr 23, 2012 12:38 pm
od užívateľa jaro
Trocha som to naozaj zobral Feroidne.
Letel som do tiena nad Z štart a pomaly stupal. Stupania neboli uplne surodé ale aspoň som si trenoval točenie s krídlom Moyes LS5.
Nechcelo sa tomu nad 5000 ft. Vpredu na urovni JV Hranovnice to zabralo lepšie až pod mrak 7000 ft. Veži som oznamil zamer a zaskočený súhlasom som "musel" pokračovať východne od PP. Popod mrak to šlo pekne, na urovni Ganoviec to zabralo a potom križovanie dráky v 2000 a tak, ... no krasne. Pohľad na Z neveštil nič dobré, stena zrážok a oblačnosti. Vietor hore okolo 15 km z J až Z ma odradil od trati na hreben VT. Z vrchu ten polom vypadá nezjazdný, bez možnosti kufrovania. A lúky až dole.
Letím po úpäti smer Lendak. Čo mrak to pekne stupanie, triafal som sa do dobreho aktivneho intervalu. Na Lendaku žiaden padák, ponad Vojniansku horu kontrolujem Toporec. Končíme s dispečerom dobré spojenie. Pozeram smer PL, všade pekne mraky a slnko. S vetrom by to šlo pradne.
Rozhodujem sa či letieť vľavo po hrebeni alebo vpravo smer Čierna kopa. Ponad Levočské vrchy boli stale penké mraky, volim druhu variantu lebo za Lubovnou je tma tmuca. Nad Ružbachmi zasa točím a snažim sa dotočič čo najviac lebo letim už čiastočne proti vetru a mam pred sebou pasmo tieňa. Skušam ešte spojenie s TWR, da sa, ale je to zrejme moje technické maximum pre vysielanie. Ja som ho počul tak dobre že som volil vytiahnutie kabelu z radia. Aby bol kľud.
Naozaj to aj padá aj pod 3 m. Pozeram Lubotín, že hore, kde v zime kopali vodovod pristanem, potom to vydava dalej, aspon za dedinu. Hľadim bratom V do dvora a snažim sa zvladnuť silnú turbulenciu od pohoria. Miestami sa objavuje jadro stupania, potiahnem 200 m a zasa musim hľadať, postupne proti vetru stupam pod mrak. Zabral aj hrebienok Demjanky medzi Č.Kopou a Lubotínom. Po ňom letim až ku Lipanom. Vietor je tu už 21 km z J. Ide to pomaly ale krídlo klže v nepoznaných hodnotách a opadanie je malé. Na KH nevidím nikoho, preto ostávam na hrebeni Demianky severne od Lipian. Až ked som preletel uroveň hradu tak som na V strane zbadal podozrivých pod vedením vedúceho. Aj som im kričal ale oni nič. Asi zato že som mal 1200 m.
Klžem a zrak sa mi upiera na osadu v Pečovskej. Presne som vedel že tu som bol pred dvoma rokmi a dvakrát nevstúpiš do rovnakého hov... alebo ide o dačo ine? Nejaké bubliny sa nedajú točiť, zbytočne strácam, počítam že vietor bude dole silnejší. Vietor silnie J 27 km, ponad hrebienky predpolia Čergova doskakujem ku ceste na Červenú vodu, ponad cestu sa plížim, vidím svoj tieň. Kridlo naozaj klže do poslednej chvíle napnuté asi o 2 km dalej ako som pôvodne myslel. Pristávam s miernym dobehnutím na zelenú pažiť kravského pasienku. Bez ujmy na zdravý a kráse.
Dohadujeme zvoz s Lacom a mojou "harmonickou".
Aj ked na moju pristavačku pri Šariš parku som nedoletel bol to dvojnasobný zažitok. Prvý že som letel super krídlo ktoré naozaj letí a že som si obletel domáci kraj.
Už sa ťešim na zakladne 2400 a slabý vetrík.

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Po Apr 23, 2012 1:50 pm
od užívateľa Edmond PP
Laco, celé si to pekne to napísal, len trochu si Pištovi G. skomolil meno. Ako Pišta zvykol hovorievať - "som s dlhým ... (á) a dvoma LL. :lol:
Včerajšia akcia bola vskutku vydarená - naozaj ako Majstrovstvá VS kraja. Sláva víťazom (Jaro Sojka) a česť ostatným "neprelietavým" účastníkom akcie! :lol: Je dobré, že rádiostaníc s leteckým pásmom pomaly, ale predsa pribúda. Nechápem, prečo Jaro M. s kompletným headsetom do frekvencie ani len necekol. Mohol si odskúšat aspoň spojenie s TWR. V každom prípade - letecká rádiostanica pri tunajšom lietaní - to je naozaj jediná cesta, ako sa z toho "koterca" na Dubinou dostať vyššie a ďalej. Ja som mal rádiostanicu tiež, ale iba na počúvanie. Treba mi kúpiť poriadnu integrálku a headset. Na "revolučnom" umiestnení antény na konci kýlovky sa intenzívne pracuje. Tento týždeň to odskúšam na prístrojoch s technikom z našej technickej sály.

Po dlhej dobe opäť lietal otec so synom. Len teraz neviem, kto koho dozoroval a kto mal o koho väčší strach. :lol: Mám pociť, že väčšie starosti si robil syn o otca, ktorý posledne letel viac ako pred pol rokom na "Presnosti pristátia" a včera stál na štarte s novodovezeným Thalhoferom GT. Vychutnal som si kývanie na pozdrav s Marekom - za letu to má svoje čaro - zvlášť, ak je to s niekym z rodiny. :)
Včera si určite každý polietal, koľko sa komu zažiadalo. Ja som po 2 hodinách lietania bojoval s termikou, ako sa dotať z 5 tis. stôp dole na pristátie. Mať tak kompletnú rádiostanicu, tak letím ta het za Jarom (teda, aspoň by som sa snažil) :)
V budúcnosti by baby nemali čakať na pristávačke pod kopcom, ale na každom 50-om km po vetre. určite by tých preletov bolo viac. :lol: ... ale dobre padlo, ak na nás čakali aj pod kopcom - pomohli s balením krídiel a iných rogalistických rekvizít . Ďakujeme nie len za pomoc, ale i za skrášlenie jarnej prírody! :D

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Po Apr 23, 2012 6:06 pm
od užívateľa Edmond PP
Laco napísal: ja: Poloha Hranovnica, výška 5000ft, žiadam o povolenie stúpať.
TWR: Stúpajte do 7000 (len nepovedal ako...)
.....(o 10 min.)
Ja: Poloha Spišký Štiavnik, výška 4500ft, žiadam o povolenie stúpať.
TWR: Už som Vám raz povedal, stúpajte!
... nerozumiem, ako, že Ti nepovedal ako...? čo Ti mal povedať? Že máš stúpať smerom hore? :)
Keď si dostal povolenie stúpať do určitej výšky, mal si toto povolenie uplatniť.
Je dobré, ak pilot popri žiadosti o stúpanie upresní aj priestor, v ktorom predpokladá stúpanie, resp. smer alebo trať, ktorú chce letieť. To je pre riadiaceho dôležitá informácia - predpoklad Tvojho pobybu v súvislosti s už existujúcou alebo predpokladanou prevádzkou. Totiž, v riadenom priestore triedy D je riadiaci povinný informovať prevádzku o polohách a výškach jednotlivých lietadiel (prevádzky). Aby toto mohol splniť, musí mať prehľad o polohe a výške každej jednotlivej prevádzky.

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Po Apr 23, 2012 8:59 pm
od užívateľa Laco
Upresním (ale len preto, že sa môžeš vyskytovať aj na opačnej strane :lol: :lol: ).
Samozrejme malo by sa v leteckom predpise ukotviť, že keď dostaneš povel z TWR aby si stúpal, tak nech sa tam aj dostaví stupák s patričnou nutričnou hodnotou! :lol:
... ja som len chcel upresniť svoju polohu, keďze som už opustil "vyčlenený" priestor. A to že môžem stúpať mi povedal samozrejme kultivovane. (Ale v príspevku je to čitateľné až po dramatizácii.) Čo ale nič nemení na fakte, že to bol vcelku srandista...

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Po Apr 23, 2012 9:54 pm
od užívateľa Edmond PP
Aj taký prípad - keď sa "nedostavý" stúpak je možné riešiť krátkym oznamom pre TWR, že zatiaľ (pre termické podmienky) stúpaš len do ..., alebo zostávaš v ... stopách. Riadiaci určite privíta, ak nemusí z pilota "ťahať" informácie ako z chlpatej deky.
Nenápadne sa tu snažím o osvetu v komunikácii medzi TWR(APP) a pilotom.

Treba ešte pripomenúť, že v riadených priestoroch sa udávajú výšky na QNH (nad strednou hladinou mora) v stopách, resp. vo feetoch! Práve preto je treba naučiť sa nastavenie svojich prístrojov na tlak QNH v stopách. Ak má pilot výškomer nastavený na metre a počas letu sa TWR spýta na aktuálnu výšku (altitude), zvyčajne nie je pilot v stave okamžite prepočítať metre na stopy. Skúseností s takýmito pilotmi majú riadiaci stále dosť! Ak má riadiaci informovať inú (napr IFR) prevádzku i polohe a výške VFR letov, musí mať od nich okamžité a presné informácie o ich polohách a výškach. Blafovanie, resp. nepresné informácie od pilota v týchto záležitostiach môže mať fatálne následky.
Tieto, na pohľad zložité požiadavky pri lietaní v riadených priestoroch sa piloti musia naučiť. Ak sa to naučili iní, určite to dokážu aj inteligentní piloti ZK. :wink:

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Ut Apr 24, 2012 6:47 am
od užívateľa jaro
Ako je to s polohou ked letim nad relativne neznámim terenom? Mne hovoril že hlaste opustenie Lomnice a ja poznam len Tatransku ktora bola odo mna 10 km. Až na mape som pozrel že som nad nejakou lomnicou letel Čo s týmto?

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Ut Apr 24, 2012 8:03 am
od užívateľa Michal
Mas vediet kde si :D . Davnejsie som sa na to pytal. Mohol by si dat navigovat GPS na letisko a hlasit vzdialenost a uhol ku (od) letiska.

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Št Apr 26, 2012 8:16 pm
od užívateľa marek pp
Ešte pár fotiek z nedele.

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Št Apr 26, 2012 8:16 pm
od užívateľa marek pp
A ešte jedna ako bonus. :wink:

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Št Apr 26, 2012 8:37 pm
od užívateľa Chefo
Pekne fotky marek. Ta prva je ako z own walley :)

Re: 23.apríl 2012, Dubina

Napísané: Pi Apr 27, 2012 5:26 pm
od užívateľa Laco
A tá druhá, to musí byť fotomontáž... :lol: :lol: