15.8. 2009 Zlet motorových rogalistov a padáčkarov na Myjave
- Ivan Plucko - NAY
- Príspevky: 988
- Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
15.8. 2009 Zlet motorových rogalistov a padáčkarov na Myjave
Na sobotu je predpoveď pekného počasia s dobrou termikou, avšak smer vetra na možných terénoch pre výcvik su nevhodné. Od Jožinka a ďalších sa dozvedám, že sa cez víkend bude konať vzlet motorových rogalistov a aj motorových padačkárov. Stando P. z Holiča mi potvrdzuje, že tiež príde a bude sa vlekať na odvijáku. Tak isto sa dozvedám, že má priletieť aj Miloš P. starší so svojím motorovým rogalom, s ktorým som dohodnutý, že skúsime spolu aerovlek. Dohadujem detaily a už sa teším na lietanie na Myjave. Prichádzame trochu neskôr. Stando je už vo vzduchu a už to vytáča do výšok. Rýchlo rozložím krídlo a idem pozdraviť motorárov. Všetci relaxujú pod krídlami, lietanie v termike ich neláka. Potom získavam krátku inštruktáž cez vysielačku od Standu, ktorý je už pri Novom meste nad Váhom. Standovi kamoši a pomocníci mi pomáhajú a hovoria čo a ako. Prvý vlek sa podaril iba do 20 m, pretože pri vypínaní vrchného vypínača sa mi zároveň odopol aj spodný vypínač, ktorý je na systéme ihly a duralovej rúrky. Po pristáti vymieňam vrchný za menej spolahlivejší spodný systém a premiesťňujem sa po miestnej ceste na miesto štartu. Druhý vlek sa mi podarí už o niečo vyššie, no po rozkráčaní krídla sa vypínam. Pristávam pri štartovačke a už sa chystám na tretí pokus. Bočný vietor, väčší uhol nábehu, vysoký porast na krajoch cesty a vypuklá cesta sa narátali a hneď ma to naklonilo. Začal som kontrovať, ale už som len so šťastím vyrovnal a hneď pristával. Pri pristáti na brucho do hrboĽatého poĽa som zaryl hrázdou a prevalil sa dopredu, pričom som nohami zohol trapézku. Ohnutá trapézka a silno udreté nohy mi už nedovolili ďalšie možnosti lietania na krídle. Zbytok dňa trávim na letisku rozhovormi s motorovými kolegami a pokukávaním na prilietavajúceho Standu, ktorý polietal pekných 3,5 hodiny. Na letisko prišiel pozrieť náš Tomáš, ktorý na tomto letisku tzv. začínal. Znovu si doprial trochu andrenalínu na motorákoch, čo však ho neodrádza pokračovať vo výcviku na bezmotorových rogalách. Pozrieť prišiel aj Janči P. zo Skalice, ktorý to mal na skok, avšak šou v prevedení môjho nepodareného vleku nestihol. Tak isto prišiel aj môj brat, ktorý sa povozil na Milošovom superstroji. Pekná akcia, super počasie, bohužiaĽ mne to osobne nevyšlo ako som si to predstavoval. Nabudúce to bude určite omnoho lepšie.
www.deltaclubba.sk
Foto:
http://deltaclubba.sk/galeria.php?gid=98
Druhy pokus
http://www.youtube.com/watch?v=RzGg7-st ... rofilepage
Treti pokus
http://www.youtube.com/watch?v=-1mRcjC_ ... rofilepage
www.deltaclubba.sk
Foto:
http://deltaclubba.sk/galeria.php?gid=98
Druhy pokus
http://www.youtube.com/watch?v=RzGg7-st ... rofilepage
Treti pokus
http://www.youtube.com/watch?v=-1mRcjC_ ... rofilepage
Plucolino,
ked sme boli s Gaspim v roku 2003 v Polsku, myslel som si, ze ako skuseny aerovlekovy pilot (a niekolkokrat tahany aj navijakom) zvladem vlecenie za autom s prstom v nose. Nezvladol som, pri jednom starte som sa od lana odopol len so stastim, ak by sa to nebolo podarilo, uz tu davno nie som. Chce to velmi jemne riadenie s okamzitym kontrovanim vychyliek. Gaspimu to islo velmi dobre, co ma patricne zlostilo.
Ten Tvoj treti start skutocne vyzeral hrozostrasne. Na takej ceste by sa nemalo startovat - myslim tu burinu po okraji. Su to drobnosti, ale mohli mat tragicke dosledky. Bud taky dobry a nezabudaj na to.
ked sme boli s Gaspim v roku 2003 v Polsku, myslel som si, ze ako skuseny aerovlekovy pilot (a niekolkokrat tahany aj navijakom) zvladem vlecenie za autom s prstom v nose. Nezvladol som, pri jednom starte som sa od lana odopol len so stastim, ak by sa to nebolo podarilo, uz tu davno nie som. Chce to velmi jemne riadenie s okamzitym kontrovanim vychyliek. Gaspimu to islo velmi dobre, co ma patricne zlostilo.
Ten Tvoj treti start skutocne vyzeral hrozostrasne. Na takej ceste by sa nemalo startovat - myslim tu burinu po okraji. Su to drobnosti, ale mohli mat tragicke dosledky. Bud taky dobry a nezabudaj na to.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
A čo tak zavýjania? To posledné ti ostane, keď si na rovine a počasie je super.Norbert napísal:... prechadzaju ma chute na akykolvek sposob vlekania, odvijania apod...
Plučo sa vlekať vie (veď sme boli v Dunaújvárosi). Zato ja som sa tam nikdy nevedel udržať na lane až do 500m. PodĽa mňa je to v Aerosoch. Edo sa na svojom Toplese v aerovleku špĂ tal v nose.
Aj v tom PoĽsku - Juraj bol zvyknutý na Quasar a Icaro - s Aerosom mu to vôbec nešlo. A to je naviják omnoho Ľahší ako aerovlek. Ja som sa učil Aerovleky na Moyese XS a to bola sviňa. Takže v jedoduchších podmienkach (naviják) som vedel Aeros nejako uriadiť. Dosť mi pomohlo, keď som sa naučil "stvrdnúť" v hrazde, nereagovať, a nechať to na prirodzenú stabilitu krídla. V aerovleku sa to však nedá - tam treba sledovať vlečnú.
Plučov Talon má asi ten istý problém ako Aerosy. Súvisí to s klonením krídla pri vybočení. V roku 1994, keď jeden chlapík z NASA robil analýzu rogál, tak bol prekvapený, ako zle sú na tom rogalá v porovnaní s normálnymi lietadlami. Hlavne pri malom uhlom nábehu. Výsledkom je kráčanie (tzv. Dutch roll - holandský krok). Ide o to zistiť, čo vplýva na túto vlastnosť. Lebo niektoré typy krídel sú na tom horšie ako iné. Ak na to niektorý výrobca prišiel, tak si to asi necháva pre seba.
Jedna rada: pred aerovlekom by som si večer skúsil zalietať na plachtárskom simulátore Condor. Aj keď sa nedá nasimulovať kráčanie (v aerodynamickom zmysle), dá sa aspoň nacvičiť ako potlačiť klasickú kĽukatú dráhu za vlečnou, ktorá potom spôsobuje na rogale vybočenie. Tá kĽukatá dráha je spôsobená tým, že človek nie je zvyknutý riadiť smer letu s predstihom, a lieta za vlečnou ako špinavé prádlo. Keď sa k tomu ešte pridá holandský krok, vzniká obrovský problém.
- Ivan Plucko - NAY
- Príspevky: 988
- Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
- Ivan Plucko - NAY
- Príspevky: 988
- Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
- Ivan Plucko - NAY
- Príspevky: 988
- Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
- Ivan Plucko - NAY
- Príspevky: 988
- Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa: