Strana 1 z 2

2.8.2009 Stranik

Napísané: Po Aug 03, 2009 10:12 pm
od užívateľa matoZA
V nedelu doobeda mi vola Pali Oravec, ze su na ceste na Stranik spolu s Matom Sichym, Mirkom hvezdarom a Ivanom ziakom, ci sa nepridam.. Nebol som moc presvedceny o pocasi, narazi boli v meste od skoreho rana, tak som to bral s rezervou. Nakoniec som sa vsak pobalil a vyrazil. Chalanov som stihol akurat v krcme v Teplicke (kde inde :) ). To uz mali pribaleneho aj Belaniho. Na kopci hromada padackarov, no vsetci so sklesnutou naladou a pobalenymi vecami. OKrem toho par poliakov s kridlami a moravski kolegovia, ktori uz dnes mali odlietane, ze lietali aj vcera a uz nevladzu.. (bolo asi 12,00). Fucalo pekne, trosku silno tak 7 az 10, v narazoch aj viac a boli intervaly aj pod 5. Takze sme sa rozbalili, porecnili, poupravovali letostroje a Pali ako najzodpovednejsi nas zacal startovat. Belani to odpalil, Mirko za nim, pekne ich drzal svah, Janci vytocil termiku, tak nas povzbudili, odpalil Ivan a dvaja poliaci, ja a na zaver Mato Sichy a Pali. Padackari sa postupne vytracali a asi rovnakym tempom prichadzali vzdy novy.. takze ich bolo furt dost, no vo vzduchu boli iba kridla.

Svah drzal pekne a po asi dvadsiatich minutach sme chytili termiku a vydali sa k oblakom. NAdherne polietanie, dolu to bolo trosku rozbite a hore v zakladni znovu tiez, ale medzi tym to bolo kludne, nosilo to pekne zadarmo.. Prekvapilo ma iba intenzivne zvonenie telefonu, ktory som mal vo vrecku a vytrvalo mi masiroval stehno.. po piatich minutach opatovneho zvonenia mi zacali chodit po rozume rozne veci, ci sa nahodou nejake tornado nechysta a nesnazia sa nam dovolat, nech ideme dolu alebo co.. vsak kto by mi v nedelu na obed vytrvalo vyzvanal.. cucal som na kazdy oblacik, ci sa z neho kovadlinka nerobi alebo co, ale vsetko vypadalo super.. Po asi 50minutach letu ma napadlo, ze som dlhsie vo vzduchu prvy krat tento rok a bolo by rozumne nechat si nejake sily na pristatie. Tak som si to namieril nad pristavacku. Vietor hore bol dost silny, tahal od juhozapadu a fukal nas smerom na Kysuce, takze si hovorim, ze kym sa pretlacim nad pristavacku tak budem akurat v urovni startu..

Hehe a prislo prekvapko, nad pristavackou som mal stale 700m nad start, teda dobrych 1100m nad teren.. Nuz ramena sa ozyvali a zacal som rozmyslat ako vyklesat, ked som konecne nasiel cosi co klesalo v momente sa to zmenilo na pipipiiii.. navela som sa dostal pod 700m AGL tak, ze som siel po vetre s nejakym klesakom a skoro ma vyrutilo, ked som to otocil proti vetru a nabral som dalsich sto metrov.. dalsich desat minut mi trvalo dostat sa na 500m a uz zacala blikat kontrolka.. ruky vazne nevladzu.. bol som zufaly.. jedine co ma napadlo bolo vysunut podvozok a tak som pekne v sedacke sklesal az na pristatie. To uz islo trosku lepsie. Turbulencia sa ale coraz zvacsovala a myslim, ze tam som zazil svoj zivotny klesak! Po pristati bolo na variu max.(alebo min?) -10,8 m/s !!! To je lepsie ako volny pad, hehe. Nuz do smiechu mi nebolo. Bolo asi pol stvrtej a vzduch velmi zivy, co bolo citit aj na pristati, kde som chytil 15 m nad zemou nejaku bublinu, ktora ma dvihla az vario zvriesklo a na to okamzity klesak az k zemi.. dakujem konstrukterom perfexu, ze ho naucili pristavat aj na minimalke bez toho aby ohrozil toho nestastnika v zavese..

Dohromady 1h 23m vo vzduchu a svalovica este aj na zajtra ;) Uzasne polietanie, nebo plne kumulov a kridel, ziadne bojky, no proste kraasa! Chlapcom z BA dakujem ze sa ozvali a vytiahli ma na kopec, zvlast Palimu za asistenciu na starte. Aj na buduce :)

PS: Napato som vytahoval mobil z vrecka aby som zistil, kto ma tak intenzivne zhanal. 6 zmeskanych hovorov.. vsetky od Paliho Oravca.. preboha, zeby niekde zastromoval.. snazil som sa spomenut, kedy som ho videl vo vzduchu naposledy.. pozrem lepsie, sprava.. mate 6 novych odkazov.. ani nedycham, ked sa preklikavam v menu odkazovky.. novy odkaz, odkaz bol prijaty dnes o patnastej hodine, druhej minute.. nasledovalo sumenie vetra a v dialke tiche pipipiiiii pi pi pipipiiii.. :twisted:

Napísané: Ut Aug 04, 2009 1:50 pm
od užívateľa juraj
Mato, pekne polietanie, pekne citanie. Som rad, ze ste to padakom ukazali. Ako polietali oostatni?

Videjká

Napísané: Ut Aug 04, 2009 4:47 pm
od užívateľa Iwan
Zopár fotiek: http://deltaclubba.sk/galeria.php?gid=94
a
VIDEO
Janči B.: http://www.youtube.com/watch?v=8oBtMLSzJt0
Mirkove krásne pristátie: http://www.youtube.com/watch?v=GhE17M1_a_U

MaťoZA s podfúknutím: http://www.youtube.com/watch?v=ga_2knnvXLU
Jeden štart (Ivo S.): http://www.youtube.com/watch?v=JCsOuMlSd4Y

A na zasmiatie (Ivo S. pristátie s bočným vetrom). Najprv nefúkalo a potom som si povedal že to ubehnem.
Zlé rozhodnutie: http://www.youtube.com/watch?v=j0_jy8YotM8

Re: Videjká

Napísané: Ut Aug 04, 2009 5:26 pm
od užívateľa eduardo
Iwan napísal:
A na zasmiatie (Ivo S. pristátie s bočným vetrom). Najprv nefúkalo a potom som si povedal že to ubehnem.
Zlé rozhodnutie: http://www.youtube.com/watch?v=j0_jy8YotM8
Auuuuuuuu!!

Napísané: St Aug 05, 2009 7:39 pm
od užívateľa matoZA
Super videa, dakujem moc Ivan. To moje pristatie je tu ako na tacke, Juraj, Gaspi dajte nejaku kritiku, nech sa cosi od profesionalov poucime.

Napísané: St Aug 05, 2009 8:19 pm
od užívateľa pegas
Maťo, slabá reakcia na poryv (nevidím tam okamžité pritiahnutie, aj nohy ostali vzadu).

Nad zemou to samozrejme prestalo - v tom máme výhodu pred "púpavami" (ako ich nazval Edmond) - ich krídla sú 7 m nad zemou, takže klesajú až do zeme. Zbytok je v norme - pri uvážení poryvov.

Napísané: St Aug 05, 2009 9:23 pm
od užívateľa Edmond PP
matoZA napísal:Super videa, dakujem moc Ivan. To moje pristatie je tu ako na tacke, Juraj, Gaspi dajte nejaku kritiku, nech sa cosi od profesionalov poucime.
Neviem, či si to nebol práve Ty, kto moje pristátie (finále na pristátie) s Atlasom v sept. minulého roku nazval "balistickou krivkou". Ktohovie, ako by vyzeralo Tvoje finále, ak by ťa kamera brala zboku!? Nie, vôbec Ti to teraz nechcem vracať. Tvoj let - aj keď skončil, chvalabohu, normálnym pristátim, dokazuje, že zo všetkých troch fáz letu (štart, let, pristátie) je najťažie práve to pristátie - aj preto, že pristáť sa za každých okolností už musí a nedá sa mu vyhnúť. Myslím, že tak sa to vníma i v "normálnom" letectve.

V súvislosti s Tvojím pristátim si spomínam na pocity pri tom mojom pristáti pod Straníkom. Nedá sa odškriepiť moja vtedajšia minimálka, ale osobne som mal v posledných sekundách môjho letu pocit, akoby sa spod môjho krídla vytratil všetok vzduch a ja som len zízal, ako sa odrazu (?) prepadám. Nemal si podobný pocit teraz aj Ty? Tvoj "prepad" bol podĽa kamery ešte markantnejší a hrozivejší.
Možno sa mýlim, ale myslím si, že na pristávačke i v malej výške môžu občas fungovať celkom malé lokálne strihy vetra alebo skôr, ako to laici nazývajú - vzduchové diery, teda určitý objem klesajúcej vzduchovej hmoty.
Niečo také schytať pri pristáti je smola. Asi sa tomu nedá zabrániť, ale prevenciou proti tomu je určite priblíženie na rýchlosti, potom výdrž vo výške tesne nad zemou (špičky topánok sa musia šúchať po vrcholcoch trávy) a potom odtlačenie. To nehovorím ako skúsený pilot a naslovovzatý odborník, ale ako odpozerané z pekných pristátí z viacerých videí. Jedným z nich je i Mariánovo nádherné pristátie asi tiež z minulého septembra a tiež spod Straníka.
Dúfam, že ma za uvedenú úvahu B-čkoví vylietaní piloti nevyhlásia v teórii o technike lietania za kacíra .

Napísané: Št Aug 06, 2009 11:25 am
od užívateľa jaro
Tak by som chcel aj ja pristavať ... :cry:

Napísané: Št Aug 06, 2009 3:32 pm
od užívateľa Tono
Tak by som chcel aj ja štartovať ... :cry:

Napísané: Št Aug 06, 2009 4:28 pm
od užívateľa pegas
Tono, to bolo určite krídlom :wink:

Ak priznáš, že za tvoje doterajšie úspechy na majstrovstvách vďačíš iba krídlu, tak uverím, že aj tri nepodarené pokusy o vzlet sú iba kvôli krídlu.

Buď si úplne priemerný pilot ktorý skvelo štartuje, alebo špičkový pretekár, ktorý nevie odštartovať. Tajne dúfam v to prvé :)

Napísané: Št Aug 06, 2009 8:56 pm
od užívateľa Tono
Za starého režimu sa neúspech zdôvodnil ako nervovo svalový útlm.
Ja som v tom režime vyrastal a viem si to zdôvodniť. :lol:
Len aby bol ten útlm dočasný, ale nie ako dočasne umiestnené sovietske vojská.
Som si istý, že mám najlepšie roky pred sebou a ešte som nepovedal posledné slovo :wink:

Napísané: Pi Aug 07, 2009 4:55 pm
od užívateľa belani
Mates ty si bol pod zakladnami?? :shock:

Napísané: So Aug 08, 2009 9:39 am
od užívateľa matoZA
Bol som na okraji vacsieho mraku, na variu ca. 1850m, kosa, viditelnost sa znizovala, a stupak bol coraz rozbitejsi.. triaslo to.. nebolo to moc pohodlne, mrak nado mnou mi uz pomaly zabranoval v horizontalnom vyhlade.. radsej som to otocil smerom od mraku, vyklesalo to a bolo to kludnejsie. Potom este jedna mala, takmer priesvitna chmurka, do tej okraja som vletel, uzasny pocit, neviem oficialnu poucku co je to zakladna (niekto hovori o zakladni mraku, niekto hovori o zakladniach aj v bezoblacnej termike.. som z toho jelen), ale myslim si, ze to bolo ono.. ak sa mylim, opravte ma.

Napísané: So Aug 08, 2009 10:28 am
od užívateľa pegas
matoZA napísal:niekto hovori o zakladni mraku, niekto hovori o zakladniach aj v bezoblacnej termike.. som z toho jelen
To som nezaregistroval. Ja hovorím základni to, kde začína mrak. Ăšplne iná vec je dostup. Niekedy (často) nie je gradient dostatočný na dostúpanie základne. V čistej termike je základňa tak vysoko, že je nedosiahnuteĽná aj pre samotné stupáky :wink:

Matematicky vyjadrené:
tvoja výška > 0
AND
tvoja výška < dostup podĽa gradientu
AND
IF (rozumný pilot) tvoja výška < základňa

:)

Napísané: So Aug 08, 2009 10:34 am
od užívateľa skutak
Mato pekne.
Gaspi kludne si rypni.