Majstrovstvá Európy v Greifenburgu
Samozrejme, ze su to len reci, tak isto ako vsetko ostatne v tomto vlakne.
Pravda vsak je, ze Hamanove plutvy su klbove, teda maju moznost pohybu. Pri zrychleni ake nastava v tumble stacia na rozbeh hmoty centimetre a ziska obrovsku kineticku energiu. Na Atosoch su pevne, to je uz nieco ine.
Netvrdim, ze je ta plutvicka je blbost. Pri turbulencii funguje dobre, to som videl...
Pravda vsak je, ze Hamanove plutvy su klbove, teda maju moznost pohybu. Pri zrychleni ake nastava v tumble stacia na rozbeh hmoty centimetre a ziska obrovsku kineticku energiu. Na Atosoch su pevne, to je uz nieco ine.
Netvrdim, ze je ta plutvicka je blbost. Pri turbulencii funguje dobre, to som videl...
-
- Príspevky: 1332
- Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
- Bydlisko: Košice
- Kontaktovať užívateľa:
ta plutvicka ze sa polame je blbost - to sa da celkom dobre spocitat a pri dnesnych kompozitoch aj vyrobit. Ale pokial nieje tah v zavese - hmota co ma vyvazovat kridlo je dakde inde , potom uz je ta hmota ponechana na pospas prirode. Kua to samokridlo co obcas beriem na kopec sa neda uviest ani do vyvrtky ani do tumblu.
Miso, tomu, ze sa neda uviest to samokridlo do vyvrtky nerozumiem, ale viem, preco netumbluje - ma tazisko niekde v tetive profilu. Nase kridla tumbluju, lebo visime dost nizko pod aerodynamickym taziskom. A ked ten tumble zacne, nasa hmota posobi ako dalsia pomocka. Vznikne rotujuca sustava. Co myslis, preco su Swifty v tomto smere omnoho bezpecnejsie?
- Karel Haman
- Príspevky: 411
- Dátum registrácie: St Nov 28, 2007 11:40 am
- Kontaktovať užívateľa:
Přečetl jsem si pár názora na tamblování a nezbývá mi než na ně reagovat. Stabilizátor na rogale při tamblování brzdí otáčení kolem příčné osy od začátku a tak nedojde k tak rychlému otočení. Tím se moment setrvačnosti výrazně zmenší a nepřemaže stabilizační prvky rogala. Pokud vím, tak se při zkouškách ani v praxi nikdy rogalo se stabilizátorem ani nepřevrátilo, natož aby se kolem příčné osy roztočilo. Oproti tomu rogala bez stabilizátoru se při zkušebním pádu pozadu minimálně převrátily všechny. Zlomení stabilizátoru je při správném dimenzování nemožné a ani jeho kloubové uchycení jeho účinnost nijak nesnižuje. Nevím co se na těchto závodech přesně stalo, ale podle toho co jsem slyšel, došlo spíše k převrácení rogala vlivem zdeformování nosné plochy při rychlém praletu turbulencí. I v tomto případě funguje stabilizátor naprosto spolehlivě a je na pružném rogale ještě daleko potřebnější než na pevných konstrukcích. Rozhodně Vám ale nechci nic nutit, pokud vidíte jako jedinou možnost přestat létat, alespoň bude ve vzduchu více místa.
Naposledy upravil/-a Karel Haman v Ut Jún 17, 2008 11:46 pm, upravené celkom 1 krát.
Karel
- Karel Haman
- Príspevky: 411
- Dátum registrácie: St Nov 28, 2007 11:40 am
- Kontaktovať užívateľa:
- sidewinder
- Príspevky: 2750
- Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
- Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
- Kontaktovať užívateľa:
Noro a ty by si rogalo s plutvou uviedol zamerne to tumblu?
myslim ze karol by ti jedneho reliafa na takyto test uricte poskytol.
to by sme sa prisli pozriet vsetci cela SR a cela CR.
chalani z greifenburgu ako to vyzera?
napiste rozsiahlejsie report co a ako ake mate discipliny, sutazne dni a podobne. preco tumbloval ten pilot , rogala predsa netumbluju kazdy den.
minule som na zaznamoch z joj-ky zachytil nejaku relaciu, robili akrobaciu a chlapik zacal tumblovat a zlomilo sa rogalo siel k zemi a rogalo sa roztocilo ako v plochej vyvrtke, vyhodil jeden zazozal rogalo ho pekne namotalo na seba, vyhodil druhy zalozal rogalo ho zase namotalo a spadol do lesa.
potvrdil sa hamanov vyrok zo stranika, presnost 2005 "Ty trubky te podrží" a tipkovy sa nic nestalo absolutne nic. samozrejme o chvilu bol vo vzducho zase.
poniektori to uz mozno videli ale skusim to najst a doniest
myslim ze karol by ti jedneho reliafa na takyto test uricte poskytol.
to by sme sa prisli pozriet vsetci cela SR a cela CR.
chalani z greifenburgu ako to vyzera?
napiste rozsiahlejsie report co a ako ake mate discipliny, sutazne dni a podobne. preco tumbloval ten pilot , rogala predsa netumbluju kazdy den.
minule som na zaznamoch z joj-ky zachytil nejaku relaciu, robili akrobaciu a chlapik zacal tumblovat a zlomilo sa rogalo siel k zemi a rogalo sa roztocilo ako v plochej vyvrtke, vyhodil jeden zazozal rogalo ho pekne namotalo na seba, vyhodil druhy zalozal rogalo ho zase namotalo a spadol do lesa.
potvrdil sa hamanov vyrok zo stranika, presnost 2005 "Ty trubky te podrží" a tipkovy sa nic nestalo absolutne nic. samozrejme o chvilu bol vo vzducho zase.
poniektori to uz mozno videli ale skusim to najst a doniest
- Karel Haman
- Príspevky: 411
- Dátum registrácie: St Nov 28, 2007 11:40 am
- Kontaktovať užívateľa:
ahoj Norberte, jsem rád, že i tobě se zdála ploutev dobrá. Mně se zalíbila z výsledka zkoužek, které se prováděly na začátku éry bezstožárkových rogal, kdy se ukázala jako účinný prostředek proti tamblu. Bohužel, více zřejmě bylo těch, kteří argumentovali, že stožárková rogala se převrátila taky a že míra bezpečnosti je podobná, zřejmě uspokojující. Tento test ale neobsahoval právě let vysokou rychlostí v turbulenci, kde se stožárkové éro chová řádově lépe a již při odlehčení plachty dostává výrazně autostabilní tvar. Podobně funguje i stabilizátor s pevným dorazem. Osobně jsem to zkoušel tak, že jsem na Reliefu 13CX nalétal víc než 100 hodin s podpěrkami nastavenými tak nízko, jako by tam ani nebyly. Zkoušel jsem ho při všech rychlostech i ve velmi turbulentním prostředí. Zajímavý byl například jeden den Poháru Podbrezové, kdy se repre nedávno vrátilo z velmi turbulentní Francie. Ten den prý tam byla turbulence ještě větší. Možná si na to vzpomínáš. Zkušební Relief měl při tomto nastavení velmi zajímavé chování a v napnutém stavu byl naprosto bez sil. Nebylo úplně jednoduché se naučit ho efektivně řídit, ale psychicky velmi pomáhalo jeho díky stabilizátoru, pefrektní chování kolem příčné osy. Předozadně se řídil pouze polohou hrazdy a pilot by bez rychloměru vabec nevěděl kolik letí. Při všech rychlostech se ale kolem příčné osy téměř ani nehnul, ani v silné turbulenci. Na tomto křídle jsem vyzkoušel vše co šlo a davěra ve stabilizátor u mne zřejmě trvale zakotvila. Na tomto křídle jsem také zkoušel možnost zvýšení výkonu rogala s méně stabilním profilem a právě stavím nový prototyp, na kterém budu v těchto testech pokračovat. Výše popsané nastavení podpěr je vidět v závěru videa, kde předvádím přistání s brzdou. Je to v místě kdy jen křídlo po přistání nesu a podpěry nebrání plachtě v pohybu dola. Reliefy na prodej takto nikdy nenastavuji. Zdravím všechny. Video je na: http://www.hanggliding.cz/vyroba/kluzaky/relief/#brzda
Karel
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Ahoj Karel, mne na tvojich krídlach vadí jediné - že neprešli žiadnymi vozíkovými skúškami. Dá sa povedať, že:
1. to nevadí pre stabilitu za normálnych podmienok - to sa dá urobiť aj podĽa citu letovými skúškami;
2. tambling pri páde naplocho, a zosunutím po chvoste tiež nezávisia na klopivom momente ale iba na pôdoryse a centráži, takže to by mohlo byť tiež OK;
3. pevnosť priečnika a podpierok pri uhle nábehu -135 stupnov sa dá spoĽahlivo nadimenzovať porovnaním s konkurenciou, alebo na základe predchádzajúcich skúseností;
ale:
- u tvojich krídiel nie je jasné ako sa zachovajú v stmhlavom lete. To by si musel doložiť (číselne, alebo grafom) klopivý moment pri malých uhloch nábehu. To sa nedá skúšať za letu. A ani tá plutva nie je nejaká extra záruka.
Ty máš plutvu rád, a ja pripúšťam, že asi má významnú schopnosť zabrániť tamblu (pretože to závisí na kvadráte ramena od ťažiska), ale jej príspevok k pozdažnej stabilite je zanedbateĽný (stačí si porovnať jej aerodynamickú mohutnosť, t.j. plochu x rameno, voči zbytku krídla). To že pocitovo zlepšuje sily v hrazde pri niektorých nepravidelnostiach v momentových charakteristikách (nábežka v daždi, let v úplave), mi nezaručuje, že to bude bezpečné aj v strmhlavom lete.
Navrhujem, ak chceme pokračovať v tejto téme, začať nové vlákno v sekcii: Klzáky, postroje, prístroje
Peter
1. to nevadí pre stabilitu za normálnych podmienok - to sa dá urobiť aj podĽa citu letovými skúškami;
2. tambling pri páde naplocho, a zosunutím po chvoste tiež nezávisia na klopivom momente ale iba na pôdoryse a centráži, takže to by mohlo byť tiež OK;
3. pevnosť priečnika a podpierok pri uhle nábehu -135 stupnov sa dá spoĽahlivo nadimenzovať porovnaním s konkurenciou, alebo na základe predchádzajúcich skúseností;
ale:
- u tvojich krídiel nie je jasné ako sa zachovajú v stmhlavom lete. To by si musel doložiť (číselne, alebo grafom) klopivý moment pri malých uhloch nábehu. To sa nedá skúšať za letu. A ani tá plutva nie je nejaká extra záruka.
Ty máš plutvu rád, a ja pripúšťam, že asi má významnú schopnosť zabrániť tamblu (pretože to závisí na kvadráte ramena od ťažiska), ale jej príspevok k pozdažnej stabilite je zanedbateĽný (stačí si porovnať jej aerodynamickú mohutnosť, t.j. plochu x rameno, voči zbytku krídla). To že pocitovo zlepšuje sily v hrazde pri niektorých nepravidelnostiach v momentových charakteristikách (nábežka v daždi, let v úplave), mi nezaručuje, že to bude bezpečné aj v strmhlavom lete.
Navrhujem, ak chceme pokračovať v tejto téme, začať nové vlákno v sekcii: Klzáky, postroje, prístroje
Peter
- Karel Haman
- Príspevky: 411
- Dátum registrácie: St Nov 28, 2007 11:40 am
- Kontaktovať užívateľa:
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Založil som novú tému Tamblovanie a stabilita klzákov, takže v tomto vlákne už pokračujte iba k veci (o majstrovstvách Európy).