Strana 3 z 5

Napísané: Ne Nov 30, 2008 4:09 pm
od užívateľa pegas
Juraj, neutrálny efekt na klopivý moment to môže iba vtedy, keď je vztlaková klapka niekde blízko za neutrálnym bodom krídla (ktorý je približne 10 cm za úväzom). Výhodné je, keď je to trochu vpredu, ale rozhodne nie vzadu.

Vysvetlenie spočíva v dvoch protichodných efektoch vysunutej vztlakovej klapky:
- vysunutie klapky znamená väčšie prekrútenie krídla (zmena uhla nulového vztlaku po rozpätí), a to znamená väčší klopivý moment na chvost (t.j. stabilizujúci, alebo kladný).
- vysunutie zároveň spôsobuje lokálny prírastok vztlaku (môžeš zanedbať zmenu na hlavnom profile). Polohu tohoto lokálneho prírastku môžeš pre štartovacie polohy klapiek (približne do 20 stupňov - potom sa zhoršuje kazavosť, pozri obrázok) uvažovať v osi otáčania klapiek. Tento efekt naopak spôsobuje klopivý moment na nos (teda chce ťa urýchliť). Pri pristávacej polohe je tento efekt ešte výraznejší

Aký je výsledok týchto dvoch protichodných efektov závisí na presnej polohe klapky. V princípe, čím ma krídlo menšie prekrútenie, tým dôležitejšie je aby to bolo blízko neutrálnemu bodu. Pri tvojom Exxtacy, aj pri Swifte je to zhruba tak, preto sa krídlo spomalí. Pri pružných krídlach je odtokovka veĽmi vzadu za úväzom, takže môže prevážiť ten druhý efekt. Takéto veci by mal skúšať ten, kto sa tomu dobre rozumie. Alebo človek s vyoperovaným pudom sebazáchovy. Takže z tohto pohĽadu je Noro ten správny adept :D
Obrázok

P.S.
Pelliciho som nevidel, na tej súťaži boli vtedy Edo s Plučom.

Napísané: Ne Nov 30, 2008 11:43 pm
od užívateľa matoZA
85kg ja
10kg postroj a pod.
23 kridlo aj s kolesami :P
16m^2 plocha funfex

7,4 kg/m^2

Laco, myslel som ze ta trhnem a budem mat prvenstvo.. (alebo naopak :roll: ). No to by som sa musel zbavit svojho dlhorocne ukladaneho majetku vo forme 13 kg nadvahy :oops:

Napísané: Ne Nov 30, 2008 11:50 pm
od užívateľa juraj
Gaspi, skoda ze nevies nemecky, na fore DHV teraz prebieha ziva diskusia prave o klopivych momentoch, vhodnej velkosti kridla a podobnych vplyvoch. Ozval sa aj Kratzner s ponukou na brezplatne zapozicanie vozika na skusky. Asi sa na to budeme musiet stretnut, nesmierne ma to zaujima.

Napísané: Po Dec 01, 2008 8:40 am
od užívateľa eduardo
No to by bolo super keby aj Gaspi pozical svoje kridlo na vozikove skusky. Ale lepsi by bol Jurajov Combat s ktorim mozem viac porovnavat. :lol:

Napísané: Po Dec 01, 2008 10:34 am
od užívateľa Norbert
Ku predchadzajucej strane:

Nemam problem so startom ani s pristatim.
Ked fuka viac ako 1m/s viem pristat pekne na nohy ak fuka menej tak mi spadne na nos ale toto neriesim.
Kridlo je rychle vo vzduchu. Spomalit sa nebojim ale viem kde ma hranicu. Nemozem spomalovat pod rychlost kedy citim ako sa mi otrhavaju prudnice.

Napísané: Po Dec 01, 2008 1:12 pm
od užívateľa juraj
Gaspi, prikladam priebeh momentu pre KPL 12 s Pelliciho klapkami. Verim, ze tomu budes rozumiet viac ako ja
Obrázok

Napísané: Po Dec 01, 2008 2:08 pm
od užívateľa pegas
To je klopivý moment s klapkou. Na vodorovnej osi je uhol nábehu (to je to čo sa mení s rýchlosťou :) ). Tá lomená čiara je zrejme spodný limit podĽa DHV certifikácie.

Z toho vidno, že aj s tou jeho klapkou je to úplne bezpečné (správne sily v hrazde). Ĺ koda že tam nedal inou farbou aj charakteristiku bez klapky - to by ma veĽmi zaujímalo, pretože tak by som vedel v akom smere sa to mení.

Inak ma trochu šokuje ten rozptyl merania (to zelené more bodov). To asi behali s tým autom na obed, keď vonku bila termika.

Napísané: Po Dec 08, 2008 2:08 pm
od užívateľa Norbert
Nasiel som taktiez seriovo vyrabany model od Seedwingsu:

http://www.seedwings.com/index.php?opti ... &Itemid=54

Vyzera, ze maju pohyblivu cast plachty medzi tretimi hornymi vzpirami.

Gaspi, mohol by si sa k tomu nejako odborne/polopatisticky vynadrit?
Ake by to malo mat cca. rozmery v pomere k hlbke profilu, o kolko sa sklapat a pod.
Aka je vlastne prakticka pouzitelnost?
Na stranke seedwingsu pisu, ze to maju spriahnute s napinakom a ked povolis kridlo tak to znizuje stall speed o nejakych 7 km/h aby sa dobre dala tocit termika. A nezvysuje sa v tom pripade opadanie?

Napísané: Po Dec 08, 2008 5:01 pm
od užívateľa Michal
no vidno ze seedwings nieje mrtva fy. Klapka je urcite dobra vec - ved ti z KPL-ka urobi Atlasa. A to pri pristati niekedy pomoze. Na tom seedwigu mi to vsak pripada ako komromis jednoduchosti a ucinku. Na pristatie OK, ale na tocenie termiky sa mi zda prilis uzka a zakrivena - velky odpor. Ak chces vediet viac najdi si na inete nejake klapkove profily a ich polary.

Napísané: Po Dec 08, 2008 5:53 pm
od užívateľa Norbert
Prave o to ide, aby to bolo jednoduche. Aj Juraj ma na Extassy len trojuholnikove klapky a tak si to predstavujem aj na KPL-ko.
Jeden klb, doraz, lanko na pritiahnutie a tot vsjo.
Inak nema zmysel sa pustat do vyroby niecoho takeho.

Napísané: Po Dec 08, 2008 6:00 pm
od užívateľa pegas
Tá klapka je geniálna. Detail vidno tu:
www.seedwings.com - Technical Articles

Neviem ako to má Pellici, ale táto klapka je príklad jednoduchosti a funkčnosti. Tým že sa sklápa odtoková časť plachty, nie je nutné dodatočne montovať žiadne uhlíkové dosky (ako to má Exxtacy), ktoré by bolo treba zároveň osobitne skladovať, pričom by sa mohli poškodiť, zabudnúť atď. Zároveň sa tým automaticky vyrieši aj správna poloha bodu otáčania - čo najbližšie k neutrálnemu bodu. A zároveň to využíva pružnú konštrukciu krídla. Proste geniálne. Myslím, že onedlho to okopírujú všetci výrobcovia.

Nedá sa to použiť už na existujúce krídla, pretože treba plachtu ušiť tak, aby najväčšie napätie nebolo v odtokovke, ale viac vpredu - na spoji horného a spodného poťahu.

K tým číslam nemám čo dodať - spomalenie o 7 km/h je dosť dobré, ale nemám to ako overiť. Robím si svoj softvér, ktorým budem môcť rátať aj toto, ale zatiaĽ som na začiatku. Vedel by som zrátať aký to má vplyv na profile samotnom, ale rogalo je omnoho zložitejšie ako priame krídlo, takže sa to nedá použiť.

Kazavosť ide s klapkou samozrejme trochu dole (veeeĽmi málo), ale teba zaujíma hlavne spomalenie a - TRAMTARARĂ

Napísané: Ut Dec 09, 2008 10:43 am
od užívateľa Norbert
Gaspi a co autostabilita kridla pri takomto rieseni?

Napísané: Ut Dec 09, 2008 3:03 pm
od užívateľa pegas
Tá sa ešte zväčší - vysunutím klapky v koreni spôsobuješ ešte väčšie prekrútenie voči koncom, a to znamená ešte lepší sklon charakteristiky klopivého momentu.

Treba však zaručiť správne vyváženie - t.j. aby charakteristika prechádzala nulou v bode medzi pádovou a optimálnou rýchlosťou. To sa robí umiestnením osi otáčania vztlakovej klaky do vhodnéh miesta - niekde pri neutrálnom bode. Zrejme sa to podarilo aj Seedwingsu aj Pellicimu.

Napísané: Ut Dec 09, 2008 5:36 pm
od užívateľa Michal
[quote="pegas"]Tá sa ešte zväčší - vysunutím klapky v koreni spôsobuješ ešte väčšie prekrútenie voči koncom, a to znamená ešte lepší sklon charakteristiky klopivého momentu.

To je dobree, uz si striham antiflatre a montujem klapku :wink:
Len ci ma chytraci nevypiskaju zo sutaze ze mam aerodynamicke riadenie :roll:

Napísané: Ut Dec 09, 2008 8:15 pm
od užívateľa pegas
Miso_G napísal:Len ci ma chytraci nevypiskaju zo sutaze ze mam aerodynamicke riadenie :roll:
Všetko to závisí na definícii závesných klzákov v športovom poriadku FAI. Všetky závesné klzáky (t.j. my aj paraglajdisti) patríme do triedy O. Tá časť šport. poriadku, ktorá podrobnejšie definuje jednotlivé triedy závesných klzákov má názov "Sporting Code - Section 7A" (dá sa stiahnuť ako PDF súbor).
Máme tu:
trieda 1: sem patrí klasika - tzv. pružné krídla
trieda 2: niečo ako trieda 4, ale Ľahšie
trieda 3: paraglajdery
trieda 4: Swift a podobné hračky pre bohatých
trieda 5: tuhé krídla (Jurajovo Exxtacy apod.)

Iba v týchto triedach je možné robiť medzinárodné súťaže FAI. Takže ak chceš lietať súťaže s pružným krídlom, máš šancu iba v triede 1 (napr. Majstrovstvá Slovenska, Podbrezová). "Section 7A" sa mení každý rok približne v máji, ale definícia tried by mala zostať rovnaká (nepočul som že by ju chceli v najbližšej dobe meniť) - presnejšie to vie Juraj - on je našim delegátom v sekcii CIVL FAI.

Takže aktuálna definícia (máj 2008) klzáku v triede 1 je:
- pevná kostra
- jediný spôsob riadenia je prenášaním váhy pilota
- schopné bezpečného vzletu a pristátia z nôh aj za bezvetria
Prípustné je dodatočné riadenie pre vyváženie (trim), alebo zvýšenie odporu, ale musí fungovať symetricky (to výslovne vylučuje krídielka a spojlery).

O vztlakových klapkách ani slovo, ale vylučovacou metódou zistíš, že neodporujú tejto definícii, pretože:
- fungujú symetricky
- sú iba dodatočným riadením
- ovplyvňujú síce hlavne vztlak (o tom nie je v definícii zmienka), ale dajú sa chápať aj ako zariadenie na zväčšenie odporu, alebo lepšie vyváženie síl pri pristávacom manévri.