pegas napísal:Miso_G napísal:komunikovat aj "medzi sebou"pomocou jednej radiostanice.
Aj keby taka frekvencia bola pridelena ,
Naposledy, keď som to zisťoval, tak to mal na Leteckom úrade na starosti nejaký p. Kozmon (tel. 02 - 48 574 001), a z telefonátu s ním som nadobudol nepríjemný pocit, že to má úplne na háku.
Miso_G napísal: potom by radiostanica musela vediet skenovat 2 kanaly najlepsie s nastavenou prioritou.
Aj keby si mal takú možnosť, v okamihu keď začneš kolegovi niečo vysielať, strácaš možnosť prijímať. Môže ti tak ujsť dôležitá informácia z veže. Takže, na kecanie musíš mať, tak či tak, druhú vysielačku. BohužiaĽ.
Ak to nepresahuje únosnú mieru a aj vzhĽadom k existujúcej a očakávanej prevádzke, toleruje sa na leteckej frekvencii krátka komunikácia i medzi pilotmi navzájom. Obchodní piloti, ktorí sa poznajú a letia v tom istom riadenom priestore sa bežne na danej frekvencii pozdravia a vymenia si zopár slov. Z toho sa zvyčajne nerobí problém.
Dôležité je, aby táto komunikácia nenarúšala a neblokovala ostatnú komunikáciu.
Ak lietajú vetroňe v našom TMA alebo okrsku, občas si na našej frekvencii ohlásia svoje polohy, výšky, prípadne letové podmienky. Túto informáciu môže zúročiť i riadiaci letovej prevádzky, ktorý tak či tak potrebuje vedieť polohy a výšky všetkých lietadiel vo svojom priestore.
Na požiadanie pilota (aeroklubu, pilota leteckej záchrany) a podĽa okolností je tiež možné povoliť preladenie sa na krátku dobu (zvyčajne na 2 - 3 minúty) na ich vlastnú frekvenciu. Toto nie je citácia predpisu, ale príklad z bežnej praxe.
Problém sa dá obísť aj tak, že pilot HG jednoducho ohlási svoju polohu a výšku, aj keď sa ho na to riadiaci nepýta. Druhý pilot ZK urobí v zápätí to isté a problém o vzájomnej informovanosti je vyriešený. Varianty (možnosti) spomenuté vyššie sú v obmedzenej miere tiež stále k dispozícii.
Je teda na pilotovi, či si pri plánovaní letu do riadených priestorov "zavesí na krk" ďalšiu rádiostanicu, alebo vystačí s tou s leteckým pásmom, a bude sa musieť počas lietania v komunikácii s kolegom z druhého ZK trochu krotiť.