Tamblovanie a stabilita klzákov
- Ivan Plucko - NAY
- Príspevky: 988
- Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
Tomasova stranka http://www.ikaruspellicci.de/
Su tam zaujimave veci, aj ohladom podperiek. Napr PITCHMOMENT Rechner (pocitadlo pitchmomentu)
Su tam zaujimave veci, aj ohladom podperiek. Napr PITCHMOMENT Rechner (pocitadlo pitchmomentu)
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
ta sme še pobavili ... (s tým pitch rechnerom), a zdá sa mi to primitívne. Je to čistá parabola, a je tam natvrdo zadaný súčiniteĽ klopivého momentu 0.03. PodĽa meraní sa však súčiniteĽ klopivého momentu na pružných krídlach mení s uhlom nábehu.
Ale dajme tomu, že ako odhad síl pri certifikovanom nastavení podpierok to stačí. To by znamenalo, že pri lete v rýchlosti 100 km/h by ste museli pretláčať klopivý moment 28 kp/m (plocha 14 m^2, rozpätie 10 m). Pri výške zavesenia postroja ~1m to znamená, že by ste museli ťahať hrazdu silou zodpovedajúcou váhe 28 kg. Trochu sila nie?
A teraz si vezmite, že špičkoví piloti týmito rýchlosťami naozaj lietajú (stačí si pozrieť IGC súbory z dní, kedy do cieĽa priletelo veĽa pilotov - hlavne posledné minúty pred cieĽom). Asi tie podperky budú mať trochu nižšie, že? Takže je tu jasný rozpor medzi certifikovaným nastavením, a nastavením, ktoré je nevyhnutné aby ste mohli súperiť s ostatnými pilotmi na vyšších rýchlostiach (viac ako ~70 km/h).
Až budem mať výsledky z meraní, tak budem môcť prepočítať skutočnú účinnosť plutvy. Pri zjednodušujúcich predpokladoch z toho nevychádza veĽmi dobre (má príliš malú plochu voči zbytku krídla).
A ešte - Edo k tvojmu pôvodnému nastaveniu: to bolo nič oproti krídlu iného pilota, ktorý mal na svojom Combate L (r.výr. 2007) nastavené svoje podpierky takto:
3,5 -- 1 /\ 6 -- 9
Buď mal plachtu ušitú úplne do tvaru vrtule, alebo s tým nikdy nelietal viac ako 45 km/h. Inak sa nedá pochopiť ako s tým mohol lietať. (Tie hodnoty mám z grafov čo mi poslal Ivan.)
Ale dajme tomu, že ako odhad síl pri certifikovanom nastavení podpierok to stačí. To by znamenalo, že pri lete v rýchlosti 100 km/h by ste museli pretláčať klopivý moment 28 kp/m (plocha 14 m^2, rozpätie 10 m). Pri výške zavesenia postroja ~1m to znamená, že by ste museli ťahať hrazdu silou zodpovedajúcou váhe 28 kg. Trochu sila nie?
A teraz si vezmite, že špičkoví piloti týmito rýchlosťami naozaj lietajú (stačí si pozrieť IGC súbory z dní, kedy do cieĽa priletelo veĽa pilotov - hlavne posledné minúty pred cieĽom). Asi tie podperky budú mať trochu nižšie, že? Takže je tu jasný rozpor medzi certifikovaným nastavením, a nastavením, ktoré je nevyhnutné aby ste mohli súperiť s ostatnými pilotmi na vyšších rýchlostiach (viac ako ~70 km/h).
Až budem mať výsledky z meraní, tak budem môcť prepočítať skutočnú účinnosť plutvy. Pri zjednodušujúcich predpokladoch z toho nevychádza veĽmi dobre (má príliš malú plochu voči zbytku krídla).
A ešte - Edo k tvojmu pôvodnému nastaveniu: to bolo nič oproti krídlu iného pilota, ktorý mal na svojom Combate L (r.výr. 2007) nastavené svoje podpierky takto:
3,5 -- 1 /\ 6 -- 9
Buď mal plachtu ušitú úplne do tvaru vrtule, alebo s tým nikdy nelietal viac ako 45 km/h. Inak sa nedá pochopiť ako s tým mohol lietať. (Tie hodnoty mám z grafov čo mi poslal Ivan.)
Denis Pagen and Thomas Pellici talk about sprog settings - europian championship
http://www.youtube.com/watch?v=2L5wSqWxbK8
http://www.youtube.com/watch?v=2L5wSqWxbK8
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Poučenie z toho videa je také, že ak nameráte na podperkách 3 stupne oproti kýlu, tak máte nulové prekrútenie plachty - rozdiel v uhloch spôsobený kýlovým rukávom urobí z uhla 3 stupne poperky-voči-kýlu uhol 0 stupňov spíra-voči-plachte v strede.
Za letu je plachta vytvarovaná vztlakom, takže má záporné prekrútenie a vy cítite stabilizujúce klopivé sily, ale keď sa ocitnete v bezváhovom stave (strmhlavý let), tak je prekrútenie dané iba podpierkami, takže ak máte podpierky na 3 stupňoch a menej, to je akoby ste ich tam nemali. Nezáleží na tom či sú to vnútorné, alebo vonkajšie podpierky - pri 3 stupňoch je celé krídlo v rovine.
Potom tam ešte hovoria o plutve, ale odbili to veĽmi rýchlo, a použili iba argumenty v jej neprospech. Tie argumenty síce mali hlavu a pätu, ale chýbali tam nejaké údaje z reality, z ktorých by sa dalo urobiť nejaké objektívne porovnanie.
Za letu je plachta vytvarovaná vztlakom, takže má záporné prekrútenie a vy cítite stabilizujúce klopivé sily, ale keď sa ocitnete v bezváhovom stave (strmhlavý let), tak je prekrútenie dané iba podpierkami, takže ak máte podpierky na 3 stupňoch a menej, to je akoby ste ich tam nemali. Nezáleží na tom či sú to vnútorné, alebo vonkajšie podpierky - pri 3 stupňoch je celé krídlo v rovine.
Potom tam ešte hovoria o plutve, ale odbili to veĽmi rýchlo, a použili iba argumenty v jej neprospech. Tie argumenty síce mali hlavu a pätu, ale chýbali tam nejaké údaje z reality, z ktorých by sa dalo urobiť nejaké objektívne porovnanie.